Ticker

6/recent/ticker-posts

«Ο Μάντης Τροφώνειος» στη Λιβαδειά τη δεκαετία 1970

ΓΕΓΟΝΟΤΑ ΔΕΚΑΕΤΙΑΣ 1970 
Θεατρική παράσταση με τίτλο «Ο Μάντης Τροφώνειος» στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Τροφώνεια» που πραγματοποιείται στη ΛΙΒΑΔΕΙΑ 
Χρονολογία Παραγωγής / Πρώτης Εκπομπής Σάββατο, 26 Ιουνίου 1976
Δείτε στιγμιότυπα  στη συνέχεια.


Πηγή :Αρχείο ΕΡΤ

Δημοσίευση σχολίου

2 Σχόλια

  1. Φίλοι του aliartos-boiotias.blogspot.com

    γειά σας



    Επειδή τυχαίνει να είμαι ο πρωτεργάτης αυτής της κινήσεως, γνωστής ως ΤΡΟΦΩΝΕΙΑ 76, παρακαλώ επιτρέψτε μου μερικά Σχόλια. Κατ’ αρχήν το φιλμάκι των 43’ δεν είναι βέβαια εκείνο που προβλήθηκε από την τότε ΥΕΝΕΔ. Ο φωτορεπόρτερ Τάσος Εγγλέζος, είχε αναφερθεί στις Εορτές ΤΡΟΦΩΝΕΙΑ 76, με ένα εκτενέστατο ρεπορτάζ.
    Στην σύγχρονη Προβολή, άγνωστο γιατί, έχουν γίνει περικοπές.
    Για την Ιστορία λοιπόν του όλου Θέματος, είναι αναγκαίο να γίνει μια ακριβής παράθεση των σχετικών στοιχείων. Τα ΤΡΟΦΩΝΕΙΑ 76, έφεραν τον υπότιτλο : Παραδοσιακές Εορτές, με απώτερο σκοπό την Αναβίωση των ομώνυμων Εορτών που τελούνταν κατά την Αρχαιότητα στην Λειβαδιά, προς τιμήν του Τροφώνιου. Σύμφωνα με τις πληροφορίες που διασώθηκαν, Επαναλήφθηκε Κανηφορική Τελετή ( Αριστόκλεια εξ Αλιάρτου), έγινε Προβολή ταινίας με θέμα το Ασκληπιείο, υπήρξε πρότυπη συμμετοχή Χορωδίας, όπως και παρουσίαση θεατρικού έργου με θέμα : Ο Μάντης Τροφώνιος. Έγινε και υπόδειξη της Κατάβασης στο Άντρο.
    Οι εκδηλώσεις αυτές ήταν μια προσπάθεια κάλυψης του τρίπτυχου ‘’αγώνες, Μουσικοί, Γυμνικοί, και Ιππικοί’’ που περιελάμβανε το αρχαίο τελεστικό Τυπικό. Θεωρώ ότι έχει μια ιδιαίτερη αξία να μνημονευθούν εδώ, μερικοί βασικοί παρ-άγοντες, εκείνης της ιστορικής, και ανεπανάληπτης χρονιάς. (Ανεπανάληπτης, γιατί
    τα ΤΡΟΦΩΝΕΙΑ έκ τότε, έχουν εκφυλλισθεί σε Πολιτιστικές Εκδηλώσεις !)
    Ο τότε Δήμαρχος Λειβαδιτών αείμνηστος κ. Γιάννης Ανδρεδάκης, είχε μιάν ουσιαστική συμμετοχή, ακριβώς επειδή διαχειρίστηκε όλο το επίπονο Παρασκήνιο.
    Από την διαμόρφωση κατάλληλου χώρου θεατρικής παράστασης, έως την διάνοιξη δρόμου, που με πρόχειρη επιχωμάτωση μικρού τμήματος των πηγών της Έρκυνας, οδηγούσε σ’ ένα πρωτόλειο Θέατρο.
    Την γενική φροντίδα των Έργων, και της όλης διοργάνωσης,είχεο αρχιτέκτονας κ. Ευάγγ. Μπαδύλας.
    Το θεατρικό έργο : Ο Μάντης Τροφώνιος, έγραψε ο Σ.Β.
    Την σκηνοθεσία έκανε ο κ. Πέτρος Χουτζούμης.
    Την Σκηνή επιμελήθηκε ο Δήμος Κιούσης.
    Η μουσική επένδυση ήταν του Κώστα Λιανού.
    Θεωρώ προσωπική υποχρέωση να αναφέρω εδώ τα παιδιά που μετέφεραν το έργο στην Σκηνή. Γιάννης Κωτσαδάμ, Χρήστος Καγιάς, Ν. Βαλλάς, και Δ.Αγραφιώτης.
    Τα Χορικά απήγγειλε η Μαίρη Β. και την Πυθία ενσάρκωσε η Πόπη Κ.

    Σχεδόν όλοι οι Παράγοντες της πρώτης εκείνης Εορτής ΤΡΟΦΩΝΕΙΑ 76, και της ετήσιας έκ τοτε καθιέρωσής τους, στην συνέχεια αποστασιοποιήθηκαν.
    Όπως ήδη προειπώθηκε, από το αρχικό περιεχόμενο των Εορτών, που για πρώτη φορά στα 1976 εορτάστηκαν στην σύγχρονη Ιστορία, μόνον το όνομα μεταφέρει και κάπως θυμίζει Ιστορία…κάτι είναι κι αυτό…


    Στην περίπτωση που ο τύπος Λειβαδιά, ξενίζει.
    Το ακόλουθο, βρίσκεται ήδη ανηρτημένο στο Διαδίκτυο ως υποσημείωση στο άρθρο : Ο ΝΑΟΣ ΤΟΥ ΔΙΟΣ ΒΑΣΙΛΕΩΣ ΣΤΗΝ ΛΕΙΒΑΔΙΑ


    * *
    Ὑπενθυμίζω ἐδῶ ὅτι ὁ ὅρος Λειβαδιὰ, γράφεται έτσι, ακολουθώντας μιάν Ιστορική Ορθογραφία, Ακριβέστερα, έναν ιστορικό τύπο γραφής.
    Ο ὅρος Λειβαδιὰ, γράφεται ἀλλὰ καὶ προφέρεται μὲ τρεῖς συλλαβές. Σὲ ἀντίθεση μὲ τὸν τύπο Λιβαδειὰ, ὅπου προφέρονται τρεῖς συλλαβές, ἀλλὰ τὸ τοπωνύμιο γράφεται μὲ τέσσερις. Λι-βα-δει-ά.
    Ὁ ὅρος αὐτὸς ὁ ὁποῖος προέκυψε μὲ αὐθαίρετο ἀνατονισμό, ἀπὸ τοὺς προηγούμενους Λιβάδεια, και Λιβαδεία, οὐσιαστικὰ εἶναι ἕνα μεγάλο λάθος.



    Σχόλιο :

    Ὑπάρχουν χειρουργοί, ὅπως ὑπάρχουν καὶ χειροῦργοι.
    Ὑπάρχουν φιλόλογοι, ὅπως ὑπάρχουν καὶ φελλόλογοι.

    Στὴν Λειβαδιὰ νίκησαν οἱ φελλόλογοι.

    Βαλλάς Στάθης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Φίλοι του aliartos-boiotias.blogspot


    Η πόλη σας στα παιδικά μου χρόνια,nήταν γνωστή με το τρίπτυχο : Μούλκι, Κριμπάς, ( από το παλαιό Χάνι Κριμπά που λειτουργούσε εκεί, από τον καιρό της Τουρκοκρατίας) Αλίαρτος. Τουλάχιστον έτσι την αποκαλούσαν στο Μαυρομάτι, στο οποίο μεγάλωσα, παρά το ότι γεννήθηκα στην Λειβαδιά.
    Το στιγμιαίο flash back, σκοπεί στο εξής.
    Η Πόλη σας πάντοτε είχε αρσενικό άρθρο. Ονομαζόταν ο Αλίαρτος.
    Δυστυχώς στα 1966 η προαναφερθείσα Μαίρη Β. μεταφέροντας πληροφορίες από τον Πλούταρχο έγραψε ένα Σημείωμα στην τοπική εφημερίδα της Λειβαδιάς ΠΑΡΑΤΗΡΗΤΗΣ, με τον τίτλο : Η μάχη της Αλιάρτου.
    Από τότε όλοι οι « γραμματισμένοι » του Νομού έσπευσαν να το υιοθετήσουν.

    Η συμβουλή μου είναι σταδιακά να επανέλθετε στο κανονικό όνομα της Πόλης,
    που είναι το σπάνιο, το σπανιότατο στην Ελλάδα αρσενικό όνομα ο Αλίαρτος.
    Όλες οι άλλες πόλεις έχουν ονόματα θηλυκά. Εκτός ελαχίστων.
    Βεβαίως - όπως έχω την εντύπωση ότι γνωρίζετε – από την αρχαιότητα υπήρχαν σε χρήση και οι δύο τύποι.
    Ο, Η Αλίαρτος. ( έχω ήδη κάνει την διευκρίνιση σε μελέτη του 1993 με τον τίτλο Μινω – Μυκηναϊκός Διόνυσος όπου μεγένθυνα τους Κρήσιους στύρακες που οι Αλιάρτιοι επιμελώς διατηρούσαν στο Τάφο του Ραδάμανθυ)
    Όταν μάλιστα με την ευκαιρία του Συνεδρίου 1997 στην Λειβαδιά, ερωτήθηκα σχετικώς ετυμολόγησα το επιθετικό, και όχι κύριο όνομα ως εξής :
    Ονομάζεται : Ο Αλίαρτος από την άλωση του Άρτου. (προσπορισμός ή αλώνισμα)
    Αλλά και Η Αλίαρτος από τον Άρτο της Αλώσεως, (εκεί, σ’ αυτόν τον μεσημβρινό Τόπο της Κωπαϊδας.)


    Φίλοι να είστε όλοι καλά


    Στάθης Βαλλάς

    ΑπάντησηΔιαγραφή