Απροστάτευτα στις παγίδες του Διαδικτύου είναι τα Ελληνόπουλα. Ο ένας στους τρεις εφήβους έχει δεχθεί διαδικτυακή παρενόχληση, ενώ ο ένας στους τέσσερις αποδέχεται αιτήματα φιλίας από αγνώστους. Μάλιστα, η ευθύνη των γονιών είναι μεγάλη καθώς οι επτά στους δέκα εφήβους μπαίνουν στα κοινωνικά δίκτυα από μικρή ηλικία. Παράλληλα, πολλά παιδιά από φόβο ή ντροπή δεν ενημερώνουν τους γονείς τους εάν τους συμβεί κάτι άσχημο στο Διαδίκτυο – συνθήκη που τα καθιστά ευάλωτα σε κινδύνους.
Τα ανησυχητικά αυτά ευρήματα καταγράφονται σε έρευνα που πραγματοποίησε το Ελληνικό Κέντρο Ασφαλούς Διαδικτύου του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας σε δείγμα 13.000 μαθητών 12-18 ετών, σε περίπου 500 σχολεία των νομών Αττικής, Θεσσαλονίκης, Εβρου, Ιωαννίνων, Ηρακλείου και Δωδεκανήσου. Ενδεικτικά:
• Το 70% των παιδιών κάνει χρήση κοινωνικών δικτύων σε μη επιτρεπτή ηλικία.
• Ο ένας στους δέκα μαθητές δημοτικού –12%– αποδέχεται αιτήματα φιλίας από αγνώστους. Στους εφήβους, μαθητές γυμνασίου και λυκείου, το ποσοστό διπλασιάζεται φθάνοντας το 24%.
• Ενα στα δέκα παιδιά δημοτικού και σχεδόν ένα στα τρία παιδιά γυμνασίου/λυκείου δηλώνουν ότι έχουν συναντηθεί με κάποιον που γνώρισαν στο Διαδίκτυο.
• Ο ένας στους τρεις μαθητές γυμνασίου και λυκείου –33% το ακριβές ποσοστό– και το 18% των μαθητών του δημοτικού έχουν υποστεί διαδικτυακή παρενόχληση μέσω κοινωνικών δικτύων.
• Ο ένας στους τρεις μαθητές –ακριβές ποσοστό 32%– δημοτικού, δηλαδή έως 12 ετών, δεν ξέρει πώς να αναφέρει ή να μπλοκάρει κάποιον στο Διαδίκτυο.
• Το 13% των παιδιών γυμνασίου/λυκείου έχει μοιραστεί πολύ προσωπικές φωτογραφίες.
Ουσιαστικά, στον αχανή ψηφιακό κόσμο παιδιά και έφηβοι έρχονται καθημερινά αντιμέτωποι με κινδύνους που απειλούν τη σωματική και ψυχική τους υγεία, πολλές φορές εντελώς ανυπεράσπιστοι. Είναι χαρακτηριστικό ότι το 10% των μαθητών δημοτικού και το 20% των μαθητών γυμνασίου δεν θα ενημερώσουν τους γονείς τους αν συμβεί κάτι που θα τους αναστατώσει στο Διαδίκτυο.
Οι ειδικοί του Ιδρύματος Τεχνολογίας και Ερευνας και της Google, λαμβάνοντας υπόψη τα στοιχεία της έρευνας που απεικονίζουν ένα πρόβλημα που επιμένει, αλλά και παγιωμένες συμπεριφορές των παιδιών και των εφήβων, έχει καταρτίσει τον κώδικα του ήρωα του Διαδικτύου, συμβουλές για παιδιά, που καλό θα ήταν να γνωρίζουν επίσης οι γονείς και οι εκπαιδευτικοί. Χαρακτηριστικά, τονίζουν ότι «είναι πολύ σημαντικό να συνειδητοποιήσουν τα παιδιά ότι άνθρωποι και καταστάσεις που συναντούμε στο Διαδίκτυο δεν είναι πάντα αυτό που δείχνουν. Το να διακρίνουμε ανάμεσα στο αληθινό και στο ψεύτικο είναι ένα πολύ σημαντικό μάθημα για την ασφάλεια στο Διαδίκτυο. Επίσης, η περιφρούρηση πολύτιμων πληροφοριών βοηθάει τα παιδιά να αποφύγουν καταστάσεις που ίσως βλάψουν τις συσκευές τους, την υπόληψή τους ή τις σχέσεις τους».
Πρόγραμμα ασφαλούς πλοήγησης
Tο Ιδρυμα Τεχνολογίας και Ερευνας και η Google Ελλάς συνεχίζουν για δεύτερη χρονιά μια σειρά διαδικτυακών μαθημάτων για τους εκπαιδευτικούς του δημοτικού και του γυμνασίου, προκειμένου να εμπλουτίσουν τις γνώσεις τους και τις δεξιότητές τους σε θέματα ασφαλούς πλοήγησης στον κυβερνοχώρο. Ο τίτλος του κύκλου μαθημάτων είναι «Γίνε Ηρωας του Διαδικτύου» και είναι ουσιαστικά μια διαδικτυακή πυξίδα, ένα πολύτιμο εργαλείο για παιδιά, εκπαιδευτικούς και γονείς. Τα μαθήματα χρησιμοποιούν και τεχνικές «παιχνιδοποίησης» (gamification) με τη χρήση του Ιντερλαντ (Interland), ενός διαδικτυακού παιχνιδιού δράσης και περιπέτειας, που κάνει την εκμάθηση της ψηφιακής ασφάλειας και ιθαγένειας διαδραστική και διασκεδαστική. Στόχος του προγράμματος, που τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Παιδείας και είναι διαθέσιμο δωρεάν σε όλα τα σχολεία της Ελλάδας, είναι να παρέχει στους εκπαιδευτικούς τα εργαλεία και τις μεθόδους που χρειάζονται για να διδάξουν τις βασικές αρχές ψηφιακής ασφάλειας και ψηφιακής ιθαγένειας στο περιβάλλον της σχολικής τάξης.
Οι εκπαιδευτικοί μπορούν να δηλώσουν συμμετοχή επιλέγοντας μια ημερομηνία που τους εξυπηρετεί στη σελίδα: https://saferinternet4kids.gr/calendar/.
Επίσης, το υπουργείο Παιδείας στο πλαίσιο των εργαστηρίων δεξιοτήτων, που υλοποιούνται από φέτος σε δημοτικά και γυμνάσια, έχει εντάξει τον θεματικό κύκλο για τον ψηφιακό εγγραμματισμό.
0 Σχόλια