Για τα σχέδια της νέας μονάδας της βιομηχανίας επεξεργασίας ντομάτας στα Φάρσαλα, αλλά και για την επίδραση που η δημιουργία της μπορεί να έχει στην ντόπια παραγωγή, μίλησε, μεταξύ άλλων, στην «ΥΧ», ο πρόεδρος της Νομικός ΑΕ, Δ. Νομικός. Ο κ. Νομικός σημείωσε ότι η νέα μονάδα μπορεί να δώσει κίνητρο για διεύρυνση της καλλιέργειας βιομηχανικής ντομάτας στη Θεσσαλία, η οποία παρουσιάζει πολύ μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης.
Τι σηματοδοτεί για την εταιρεία η επένδυση του νέου εργοστασίου, που εγκαινιάστηκε την προηγούμενη εβδομάδα στα Φάρσαλα;
Επενδύουμε πολλά σε αυτό το καινούργιο εργοστάσιο, όχι μόνο χρηματικά. Είναι ένα εργοστάσιο στην καρδιά της παραγωγής. Αυτό, σαν άμεσο αποτέλεσμα θα έχει μείωση του κόστους των μεταφορικών που έχουμε για πάμε τη ντομάτα στη Βοιωτία ή έστω στον Δομοκό, οπότε θα μας κάνει πιο ανταγωνιστικούς στο διεθνές περιβάλλον, το οποίο είναι πάρα πολύ άγριο. Δηλαδή, το μέλλον είναι μόνο γι’ αυτούς που μπορούν να είναι ανταγωνιστικοί περισσότερο από ποτέ.
Τι σημαίνει το καινούργιο εργοστάσιο για την ντόπια παραγωγή;
Η ντομάτα είναι ένα τίμιο προϊόν, όπου ξέρεις τι τιμή θα πάρεις, πότε θα πληρωθείς και ποιος είναι αυτός με τον οποίο συμβάλλεσαι. Μια νέα μονάδα στην περιοχή πρέπει να λειτουργήσει σαν έναυσμα για να μεγαλώσουν την καλλιέργεια. Βέβαια, είμαστε σε μια περίοδο που οι παραγωγοί έχουν, με το δίκιο τους, μια αμφιβολία για το μέλλον της καλλιέργειας, με την έννοια ότι οι καινούργιοι νόμοι, ασφαλιστικοί και φορολογικοί, αποτρέπουν από το να μπαίνουν σε δυναμικές καλλιέργειες. Ωστόσο, επενδύσεις τέτοιες, σαν τη δική μας, μπορούν να λειτουργήσουν αντισταθμιστικά, με την έννοια της ασφάλειας απορρόφησης του προϊόντος του παραγωγού.
Τι δυναμικότητας είναι η νέα μονάδα;
Φέτος, σαν πρώτη χρονιά, έχει μια δυναμικότητα γύρω στους 1.500-1.600 τόνους νωπής ντομάτας το 24ωρο. Αυτή είναι η πρώτη φάση. Σε τελική φάση, την οποία υπολογίζουμε στα 3-5 χρόνια, στοχεύουμε να υπερβαίνει τουw 5.000 τόνους. Πηγαίνοντας εκεί, θα είναι από τις πιο μεγάλες μονάδες της Ευρώπης. Όλα, βέβαια, θα εξαρτηθούν από το πώς θα εξελιχθεί και κατάσταση της πρώτης ύλης στην περιοχή.
Υπάρχουν σκέψεις για διεύρυνση της συνεργασίας με τους παραγωγούς και τις οργανώσεις τους;
Ήδη με τις ομάδες παραγωγών και με μεμονωμένους παραγωγούς έχουμε εξαιρετική συνεργασία. Φυσικά και θα επιδιώξουμε μεγαλύτερη συνεργασία από αυτήν που έχουμε τώρα, με την έννοια ότι θα χρειαζόμαστε μεγαλύτερες ποσότητες. Η περιοχή του θεσσαλικού κάμπου έχει τεράστιες δυνατότητες. Η έκταση, στην οποία καλλιεργείται τώρα βιομηχανική ντομάτα, είναι ένα πάρα πολύ μικρό κομμάτι. Συνεπώς, υπάρχουν μεγάλες δυνατότητες ανάπτυξης του τομέα.
Πώς διαμορφώνεται η καμπάνια που βρίσκεται σε εξέλιξη, δεδομένων των ζημιών που προκάλεσαν οι καιρικές συνθήκες πριν την έναρξη της συγκομιδής;
Βγαίνει κάπως καλύτερα απ’ ό,τι φοβόμασταν. Οι αποδόσεις στα χωράφια που δεν έχουν πληγεί είναι ικανοποιητικές, πάνω από 10 τόνους το στρέμμα. Ο μέσος όρος είναι σαφώς κάτω από αυτό. Πρέπει να πω ότι και η ποιότητα, πάντα με βάση τα δεδομένα, είναι πολύ καλή. Όχι οι πρώιμες όμως, όπου η ζημιά ήταν πάρα πολύ εκτεταμένη, αλλά οι επόμενες που έρχονται στο εργοστάσιο είναι καλές και όσο προχωράει η σεζόν, τόσο καλυτερεύει η ποιότητα.
Πώς θα περιγράφατε το διεθνές περιβάλλον;
Η διεθνής αγορά φέτος είναι πάρα πολύ άσχημη. Μέσα σε αυτό το περιβάλλον, σήμερα (σ.σ.: προηγούμενη Τρίτη) είχαμε μια ενημέρωση για το πώς πάνε οι αγορές στην Ευρώπη. Έχουν όλες οι χώρες μικροπροβλήματα, όχι, όμως, τόσο σοβαρά ώστε να αλλάξουν το σκηνικό, αλλά ο φόβος που είχαμε ότι αυτά που δηλώνουν οι άλλες χώρες είναι η μετριοπαθής τους εκτίμηση και ότι θα βγάλουν παραπάνω, δεν φαίνεται να επαληθεύεται. Για παράδειγμα, η Ισπανία, που φοβόμασταν ότι έχοντας δηλώσει 3,2 εκατ. τόνους θα έφτανε τους 3,5 εκατομμύρια, φαίνεται τελικά ότι αυτή θα είναι η οροφή της. Ομοίως η Ιταλία, η οποία είχε ανακοινώσει 4,9 εκατ. τόνους, τώρα λέει μπορεί να πάμε στους 4,8 εκατ. Δεν είναι σημαντικές αλλαγές, αλλά δείχνουν μία τάση.
Από πλευράς ζήτησης και διακίνησης, πώς έχουν τα πράγματα;
Οι περισσότεροι αγοραστές έχουν ήδη κλείσει τα συμβόλαιά τους. Η εξέλιξη σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, που δεν είναι θετική, είναι ότι λόγω της αλλαγής της ισοτιμίας του δολαρίου, έχουμε χάσει κάποιες αγορές από τον αραβικό κόλπο. Όντως, οι αγοραστές αγοράζουν λιγότερο φέτος, συνολικά, ασχέτως από πού το παίρνουν το προϊόν. Έχουμε απώλειες στον βαθμό που η Ισπανία, η οποία τελευταία χρόνια κατεβάζει τις τιμές, έχει κατεβάσει ένα 10% και δημιουργεί πρόβλημα. Έχουμε χάσει πελάτες από τη Βρετανία, τη Γερμανία και λιγότερο από Ολλανδία. Στο κοστολόγιο της ντομάτας, ο νούμερο ένα παράγοντας είναι η πρώτη ύλη. Είμαστε κατά τι ακριβότεροι στην πρώτη ύλη, αλλά, εν πάση περιπτώσει δεν είναι εκεί το καθοριστικό. Αυτό, όμως, μαζί με το γεγονός ότι έχουμε μεταφορικά λίγο ακριβότερα, ότι τα επιτόκιά μας εδώ είναι σημαντικά μεγαλύτερα, ότι το κόστος της ενέργειας είναι σημαντικά υψηλότερο, μας κάνει τελικά πιο ακριβούς. Μιλάμε, πάντως, για μια συγκρατημένη μείωση της παγκόσμιας κατανάλωσης.
Πώς μπορούν να αντιμετωπιστούν τα ζητήματα της ανταγωνιστικότητας;
Το να πούμε ότι θα μειώσουμε την τιμή της πρώτης ύλης δεν είναι λύση, μετά δεν θα μπαίνει ντομάτα γιατί θα είναι πολύ χαμηλή η τιμή. Η επένδυση στα Φάρσαλα κινείται προς την κατεύθυνση του χαμηλότερου κόστους συνολικά, μεταφορά και κόστος στο χωράφι, εκτιμώντας ότι οι σύγχρονες εγκαταστάσεις θα είναι πιο αποτελεσματικές και αποδοτικές. Ήδη υπάρχει μια τάση πτώσης των επιτοκίων και αυτό σαφώς θα βοηθήσει. Ακόμα, κοιτάμε να εστιάσουμε τις πωλήσεις σε χώρες και περιοχές που δεν έχουμε μειονέκτημα όσον αφορά τα μεταφορικά σε σχέση με ανταγωνιστικές χώρες.
http://www.ypaithros.gr
http://www.ypaithros.gr
2 Σχόλια
Σωστά αυτά πού αναφέρει, τά σέβομαι, καί ότι η μεταφορά τής ντομάτας σε ποιο κοντινό εργοστάσιο μειώνει τα έξοδα αλλά δεν αναφέρει τη θά γίνει με το παρών στήν Αλίαρτο,θα κλείσει,θα συνεχίσει,θα υπάρχει με λιγότερο προσωπικο,δηλαδή θα υπολειτουργεί, καί εάν ναι νομίζω,οι δημότες τηςΑλιαρτου τον στήριξαν αυτά τα χρόνια, έστω τό λίγο προσωπικό να είναι από τόν Δήμο μας, πού και αυτοί έχουν κάνει κάποιες υποχωρήσεις.
ΑπάντησηΔιαγραφήΣωστά αυτά πού αναφέρει, τά σέβομαι, καί ότι η μεταφορά τής ντομάτας σε ποιο κοντινό εργοστάσιο μειώνει τα έξοδα αλλά δεν αναφέρει τη θά γίνει με το παρών στήν Αλίαρτο,θα κλείσει,θα συνεχίσει,θα υπάρχει με λιγότερο προσωπικο,δηλαδή θα υπολειτουργεί, καί εάν ναι νομίζω,οι δημότες τηςΑλιαρτου τον στήριξαν αυτά τα χρόνια, έστω τό λίγο προσωπικό να είναι από τόν Δήμο μας, πού και αυτοί έχουν κάνει κάποιες υποχωρήσεις.Ευχαριστω.Η ευχή μου καλή λειτουργία το νέο σας εργοστάσιο, καί καλή και σωστή στην διαχείριση του προσωπικού στήν Αλίαρτο.
ΑπάντησηΔιαγραφή