Ένας χαλύβδινος φράχτης χιλιομέτρων που αντέχει σε τεθωρακισμένο, μη επανδρωμένα αεροσκάφη με ακτίνα δράσης δεκάδων χιλιομέτρων, μην επανδρωμένα υποβρύχια με ειδικούς αισθητήρες, δύο αερόστατα σαν το Ζέπελιν, στρατός, αστυνομία , σκάφη του Λιμενικού συνοριοφύλακες, και εθελοντές συνθέτουν το σύστημα ασφαλείας στον Έβρο για την αντιμετώπιση όχι μόνο στρατιωτικών απειλών, αντιμετώπιση οργανωμένου εγκλήματος αλλά και για την διαχείριση τυχόν μαζικών μεταναστευτικών ροών.
Το Κέντρο Συνοριακής Φύλαξης Ορεστιάδας, στο χωριό Χειμώνιο συντονίζει όλες τις ενέργειες και εκεί φθάνουν όλα τα σήματα από τις κάμερες των Drones, τους αισθητήρες των υποβρύχιων ρομπότ, τις κάμερες του αερόστατου.
Σε όλη την επιχείρηση συμμετέχει και η Frontex καθώς το υβριδικό αυτό μοντέλο έχει αποδειχθεί σε πιλοτικές ασκήσεις ότι λειτουργεί και μπορεί να αποδώσει και για άλλες περιοχές και χώρες.
Το οπλοστάσιο
Το σύνολο των δράσεων και των δυνατότητων ξεδιπλώθηκε στις πρόσφατες επισκέψεις των αρμοδίων υπουργών μετά την έκτακτη συνεδρίαση του ΚΥΣΕΑ για τα μέτρα αποτροπής που θα ληφθούν για ενδεχόμενες νέες ροές μεταναστών και προσφύγων λόγω της κρίσης στο Αφγανιστάν.
Τα δύο Ζέπελιν.
Η Ελλάδα έχει προμηθευθεί, μέσω της FRONTEX, δύο αερόστατα τύπου Ζέπελιν, τα οποία μπορούν να επιτηρούν περιοχές είτε δέσμια ( δεμένα με συρματόσχοινα σε περιοχές/ αεροδρόμια) είτε εν πτήσει.
Ανήκουν στο Λιμενικό Σώμα και έχει αποφασιστεί ότι σε αυτή τη φάση δεν θα περιπολούν, καθώς οι δυνατότητες επιτήρησης που παρέχουν είναι πολύ κρίσιμες.
Το πρώτο από τα δύο Ζέπελιν στο αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης και το δεύτερο εγκαταστάθηκε σε φυλάκιο κοντά στο χωριό Πλάκα, στη Λήμνο.
Τα δύο αερόστατα δεν θα περιπολούν κατά μήκος των συνόρων, αλλά θα αιωρούνται. Tα αερόστατα είναι ουσιαστικά στατικά, δεμένα με συρματόσχοινα πάνω από συγκεκριμένα σημεία, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα χρειαζόταν η έκδοση ειδικών ΝΟΤΑΜ κ.ο.κ.
Είναι εξοπλισμένα με υπερσύγχρονες κάμερες των οποίων η εμβέλεια φθάνει σχεδόν 20 χιλιόμετρα . Παρέχουν εικόνα από τις κινήσεις κατά μήκος όχι μόνο των θαλασσίων αλλά και των χερσαίων συνόρων Ελλάδας – Τουρκίας. Η πρώτη δοκιμαστική χρήση αερόστατου επιτήρησης από τον Frontex είχε γίνει το 2019 στη Σάμο από την Frontex και μετά τις αξιολογήσεις και τις δοκιμές μισθώθηκαν ένα Γαλλικό και ένα Γερμανικό.
Το Ζέπελιν που βρίσκεται στο αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης καλύπτει περιοχή που εκτείνεται από το Δέλτα του Εβρου έως το λιμάνι της πόλης.
Ο Χαλύβδινος φράχτης
Ολοκληρώθηκε ο περίφημος «φράχτης» στον Έβρο, μήκους 27χλμ στην περιοχή των Φερών με ταχύτατες διαδικασίες ένα σχεδόν χρόνο μετά τις ανακοίνωσή της κυβέρνησης για την κατασκευή του.
Είναι κατασκευασμένος από χάλυβα, έχει ύψος 5 μέτρων, και περιλαμβάνει ειδικές οδούς επιτήρησης και συντήρησης των τεχνητών εμποδίων κατά μήκος του ποταμού, ενώ η κυβέρνηση είναι σε προχωρημένες συζητήσεις με την ΕΕ για χρηματοδότηση της επέκτασής του.
Που θα επεκταθεί ο «φράχτης»
Μελετάται το ενδεχόμενο επέκτασης του μεταξύ Διδυμοτείχου και Σουφλίου, αλλά και στην περιοχή του Τριγώνου Ορεστιάδας (Δίλοφος, Μαράσια, Ορμένιο) και τούτο γιατί έχουν εντοπιστεί τρύπες που είναι δύσκολο να επιτηρηθούν τις οποίες εκμεταλλεύονται οι διακινητές και κατευθύνουν από εκεί τους μετανάστες για να περάσουν τα σύνορα.
Το ετερογενή ρομπότ – φύλακες (Roborder)
Πρόκειται για ένα πρόγραμμα ηλεκτρονικής επιτήρησης συνόρων που δημιουργήθηκε από επιστήμονες του Κέντρου Έρευνας και Τεχνολογίας στη Θεσσαλονίκη, στο πλαίσιο ενός Ευρωπαϊκού προγράμματος από το 2017 και στο οποίο συμμετέχουν ερευνητικά κέντρα και πανεπιστήμια από την Ευρώπη, το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας και έχει στοιχίσει περίπου 9 εκ. ευρώ στο πρόγραμμα ΗΟRΙΖΟΝ 2020.
Το roborder, είναι ένα αυτόματο σύστημα επιτήρησης συνόρων με τη χρήση μη επανδρωμένων ρομπότ. Όταν το σύστημα αντιληφθεί κάποια ύποπτη δραστηριότητα μεταφέρει την πληροφορία στο χειριστή, ο οποίος κατευθύνει με τη σειρά του τις επίγειες δυνάμεις στο σημείο.
Το έργο ROBORDER στοχεύει στην ανάπτυξη ενός αυτόνομου συστήματος επιτήρησης συνόρων με τη χρήση μη επανδρωμένων ρομπότ συμπεριλαμβανομένων εναερίων, θαλάσσιων, υποβρυχίων και επίγειων οχημάτων.
Το σύνολο της ρομποτικής πλατφόρμας θα ενσωματώνει πολυτροπικούς αισθητήρες σε ένα ενιαίο διαλειτουργικό δίκτυο.
Στόχος του έργου είναι η υλοποίηση μιας ετερογενούς ρομποτικής ομάδας και η ενίσχυση αυτής με δυνατότητες ανίχνευσης για έγκαιρη αναγνώριση παράνομων δραστηριοτήτων στα σύνορα και σε παράκτιες περιοχές καθώς και συμβάντων θαλάσσιας ρύπανσης.
Το σύστημα θα είναι εξοπλισμένο με προσαρμόσιμες τεχνολογίες αισθητήρων και ρομπότ οι οποίες θα μπορούν να λειτουργούν σε ένα ευρύ φάσμα λειτουργικών και περιβαλλοντικών ρυθμίσεων. Οι αισθητήρες θα περιλαμβάνουν: (i) παθητικά ραντάρ με τα οποία θα αυξάνονται οι δυνατότητες των υπαρχόντων ραντάρ επιτήρησης συνόρων, (ii) παθητικές συσκευές ανίχνευσης RF-σημάτων για την παρεμπόδιση εκπομπών από πηγές που εντοπίστηκαν στην περιοχή, βελτίωση της ολικής επίγνωσης πιθανών καταστάσεων με αυτές τις πληροφορίες, περαιτέρω βελτίωση στον χαρακτηρισμό της φύσης και της συμπεριφοράς οντοτήτων και ανίχνευση μη εξουσιοδοτημένων πηγών σημάτων, και (iii) διάφοροι κινητοί αισθητήρες όπως θερμικές κάμερες (υπέρυθρων), οπτικές κάμερες και άλλοι. Ακόμη, ένας μεγάλος αριθμός συμπληρωματικών τεχνολογιών θα εφαρμοστεί επιτρέποντας την εγκαθίδρυση αξιόπιστων διαύλων επικοινωνίας μεταξύ της μονάδας εντολών και ελέγχου και των ετερογενών ρομπότ. Επιπλέον, θα αναπτυχθούν λειτουργίες για την έγκαιρη αναγνώριση παράνομων δραστηριοτήτων και επικίνδυνων περιστατικών.
Αυτές οι πληροφορίες θα προωθούνται στη μονάδα Συντονισμού όπου θα ενοποιείται μεγάλος όγκος δεδομένων, που προέρχεται από ετερογενείς αισθητήρες για την παροχή μιας γρήγορης επισκόπησης της κατάστασης στους διαχειριστές. δύο μη επανδρωμένα αεροσκάφη Heron που έχει αποκτήσει με leasing η Ελλάδα από το Ισραήλ.
Τα μη επανδρωμένα Heron
Τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη μεταφέρουν σε πραγματικό χρόνο στις ελληνικές ένοπλες δυνάμεις εικόνα και πληροφορίες από το Αιγαίο 24 ώρες το 24ωρο.
Η βάση τους θα είναι στην Σκύρο ενώ τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη μπορούν να μετασταθμεύουν σε αεροδρόμια στη χώρα και σε άλλα νησιά του Αιγαίου.
Τα Heron μπορούν να εκτελέσουν αποστολές σε απόσταση μέχρι και 1.000 χιλιόμετρα από τη βάση τους. Σύμφωνα με την κατασκευάστρια εταιρεία η λειτουργική διαμόρφωση του συστήματος Heron αποτελείται από ραντάρ θαλάσσιας επιτήρησης και από ηλεκτρο-οπτικό αισθητήρα με δυνατότητες λειτουργίας τόσο την ημέρα όσο και την νύχτα κι ένα πακέτο «ηλεκτρονικής νοημοσύνης»΄.
Το υπουργείο Εθνικής Άμυνας έχει νοικιάσει τα δύο ισραηλινά αεροσκάφη για 3 χρόνια έναντι, 35,5 εκ. ευρώ ενώ υπάρχει η δυνατότητα απόκτησης από την ελληνική κυβέρνηση των μη επανδρωμένων αεροσκαφών μετά τη λήξη του leasing.
0 Σχόλια