Αυτό το φθινόπωρο δεν είναι μόνο η Αθήνα που συναντάει το Παρίσι στη μεγάλη ιστορική και εικαστική έκθεση «aris – Athenes. Naissance de la Grece moderne 1675-1919» η οποία παρουσιάζεται στο Λούβρο. Παράλληλα, το Λούβρο έχει έρθει στην Ελλάδα για να στηθεί μια μοναδική για το είδος της έκθεση μέσα στο Αρχαιολογικό Μουσείο Δελφών.
Η έκθεση «Υπό το φως του Απόλλωνος: Το Λούβρο στους Δελφούς»είναι το αποτέλεσμα της επιστημονικής συνεργασίας του Μουσείου του Λούβρου με την Εφορεία Αρχαιοτήτων Φωκίδος, υπό τη σκέπη του υπουργείου Πολιτισμού, και όπως λέει η προϊσταμένη της Εφορείας Αρχαιοτήτων Φωκίδας, Αθανασία Ψάλτη, χρειάστηκε τιτάνια προσπάθεια για την υλοποίησή της. Πώς όμως το Λούβρο αποφάσισε να έρθει στους Δελφούς;
«Ο νυν πρόεδρος και πρώην διευθυντής του Λούβρου, ιστορικός τέχνης Ζαν Λικ Μαρτινέζ, είναι ένας από τους παλαιότερους μελετητές των Δελφών» απαντάει η κ. Ψάλτη. «Η ιδέα της συνεργασίας, λοιπόν, προέκυψε μέσα από τις συχνές επισκέψεις του εδώ και το επιστημονικό του ενδιαφέρον. Σκοπός μας ήταν να ξαναπούμε στον επισκέπτη την ιστορία και την αρχαιολογία των Δελφών υπό το πρίσμα της λατρείας του Απόλλωνα, ο οποίος εκφράζει το αρχαιοελληνικό πνεύμα. Ο ακτινοβόλος προστάτης των γραμμάτων και των τεχνών αποτέλεσε στην πορεία των αιώνων πηγή έμπνευσης για τον ευρωπαϊκό πολιτισμό. Το ιερό του στους Δελφούς υπήρξε σημείο αναφοράς όχι μόνο κατά την αρχαιότητα, αλλά μέχρι τους νεότερους χρόνους, όταν ο αρχαίος κλασικός πολιτισμός ανακαλύφθηκε και πάλι από την Ευρώπη, επηρεάζοντας τον πολιτισμό της».
Αριστουργήματα που χρονολογούνται από το 1400 π.Χ. έως τον 19ο αιώνα συνομιλούν με το αρχαιο- ελληνικό παρελθόν.
Ετσι, στη σπάνια αυτή έκθεση παρουσιάζονται 28 αριστουργήματα του Λούβρου, που χρονολογούνται από το 1400 πΧ. έως τον 19ο αιώνα. Συνομιλούν με εκθέματα της μόνιμης συλλογής του Μουσείου των Δελφών στο πλαίσιο ενός πρωτότυπου διαλόγου που διατρέχει τους αιώνες. Ο επισκέπτης μπορεί να «αναστοχαστεί ως προς τον καίριο ρόλο του “απολλωνίου φωτός” στη διαμόρφωση του αρχαίου παρελθόντος αλλά και του παρόντος» σχολιάζει η κ. Ψάλτη, ακολουθώντας τις δέκα εκθεσιακές ενότητες.
Ξεκινούν από τη «Σχέση με την Ανατολή» συνεχίζουν με τη «Δύναμη των χρησμών»και τις «Νίκες του Απόλλωνος» για να καταλήξουν στον «Απόλλωνα της Ευρώπης» στους «Θνητούς Απόλλωνες» στο «Αγαλμα του Ηνιόχου»και στον «Ευρωπαίο Απόλλωνα» δηλαδή τον Λουδοβίκο ΙΔ΄, ο οποίος, όπως εξηγεί η κ. Ψάλτη, «ασπάστηκε την ίδια τη μορφή του Απόλλωνα, έγινε ο “Απόλλων θεραπευτής”, προστάτης του πολιτισμού της Γαλλίας και εγγυητής της ομόνοιάς της».
Η μουσειολογική μελέτη έγινε από την ελληνική αρχαιολογική ομάδα, ενώ τα δάνεια από το Λούβρο επιλέχθηκαν από τον Ζαν Λικ Μαρτινέζ και τη συνεργάτιδά του Ντέμπορα Γκιγιόν. Σε αυτήν τη σπάνια συνύπαρξη, τα έργα τέχνης από το κορυφαίο γαλλικό μουσείο –μεταξύ άλλων η φιάλη από το Ιδάλιον της Κύπρου, το ανάγλυφο του φαραώ Ακενατόν, το σχέδιο του Καράτσι για την Πινακοθήκη Φαρνέζε με τον Ερμή και τον Απόλλωνα, και το διάσημο έργο του Τιέπολο «Απόλλων και Δάφνη»–«συμπλέκονται με τη μόνιμη συλλογή μας και αφηγούνται ξανά την Ιστορία, καθώς επίσης την πνευματική και ανθρωπιστική ακτινοβολία των Δελφών» σημειώνει η κ. Ψάλτη και υπογραμμίζει: «Αλλωστε, ειδικά εδώ στους Δελφούς η σχέση της Ελλάδας με τη Γαλλία είναι εξαιρετικά στενή: η Γαλλική Αρχαιολογική Σχολή αποκάλυψε τους Δελφούς στη μεγάλη ανασκαφή που ξεκίνησε το 1892, ενώ το 1902 εγκαινιάσθηκε το μουσείο. Η επιστροφή τους εδώ μας τιμά και μας συγκινεί».
Η έκθεση θα διαρκέσει έως τις 31 Ιανουαρίου 2022.
0 Σχόλια