Η ερώτηση «Τι Μηχανογραφικό θα συμπληρώσουν οι υποψήφιοι το 2022;» πλανάται ήδη πάνω από χιλιάδες νέους, οι οποίοι μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων παραδοσιακά αρχίζουν εντατική προετοιμασία για τις Πανελλαδικές του επόμενου καλοκαιριού. Με τα δεδομένα να έχουν αλλάξει και πάλι, τα τμήματα ΑΕΙ έχουν ορίσει πλέον τους συντελεστές τους για τα μαθήματα αυξημένης βαρύτητας.
Ενα επιπλέον ερώτημα που απασχολεί υποψηφίους και εκπαιδευτικούς είναι, επίσης, εάν θα εξαιρεθούν από το Μηχανογραφικό του 2022, όπως έχει σαφώς υπονοηθεί, τμήματα που κρίνονται «αδύναμα» ως συνέπεια της προαναγγελθείσας χωροταξικής αναδιάρθρωσης των πανεπιστημίων. Για το θέμα έχουν ζητηθεί οι προτάσεις των ΑΕΙ, οι οποίες, όμως, δεν έχουν φτάσει ακόμη στο κτίριο του Αμαρουσίου.
Τη «δεύτερη ανάγνωση» των αλλαγών που θα ισχύσουν την επόμενη εξεταστική περίοδο καταγράφει για «ΤΑ ΝΕΑ» ο σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού Χρήστος Ταουσάνης, που σημειώνει ότι «η μεγαλύτερη αλλαγή που αναμένεται να εφαρμοστεί στις επόμενες Πανελλαδικές είναι ο νέος τρόπος υπολογισμού των μορίων και οι νέοι συντελεστές που θα εφαρμοστούν στα μαθήματα των Εξετάσεων».
Νέα δεδομένα
Ποια είναι, λοιπόν, τα δεδομένα που διαμορφώνουν οι φετινοί συντελεστές για τα ΑΕΙ; «Ο φετινός υποψήφιος εάν θέλει να δει τα μόρια που συγκεντρώνει σε όλα τα τμήματα του πεδίου του θα πρέπει να προχωρήσει σε μια σειρά από δεκάδες υπολογισμούς» λέει ο ειδικός και εξηγεί: «Ενας υποψήφιος ο οποίος θα είναι υποψήφιος στο 4ο Επιστημονικό Πεδίο, για να διαπιστώσει επακριβώς τη βαθμολογία για όλα τα τμήματα του πεδίου του, θα πρέπει να υπολογίζει τους βαθμούς στα τέσσερα μαθήματα των Πανελλαδικών, πολλαπλασιάζοντάς τους με τους συντελεστές περισσοτέρων από 150 τμημάτων που εντάσσονται στο σχετικό πεδίο».
Από τη σχετική απόφαση του Νοεμβρίου, λοιπόν, οπότε δημοσιεύθηκαν οι συντελεστές των τμημάτων, προκύπτουν ορισμένα ενδιαφέροντα στοιχεία.
Συγκεκριμένα:
Για όσες σχολές ή τμήματα και εισαγωγικές κατευθύνσεις, για οποιονδήποτε λόγο, δεν καθορίστηκαν με απόφαση των οικείων συγκλήτων οι συντελεστές βαρύτητας των πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων των Επαγγελματικών Λυκείων από το ακαδημαϊκό έτος 2022 – 2023 και εφεξής αποδίδονται ανά τομέα οι εξής συντελεστές: Νέα Ελληνικά: 25%, Μαθηματικά (Αλγεβρα): 25%, Μάθημα Ειδικότητας 1: 25% και Μάθημα Ειδικότητας 2: 25%. «Το εντυπωσιακό, βέβαια, είναι ότι – πρακτικά – τέσσερα στα 10 τμήματα ανακοίνωσαν ίσους συντελεστές για όλα τα μαθήματα. Δηλαδή 192 τμήματα ανακοίνωσαν πως όλα τα μαθήματα είναι ισάξια ως προς την εισαγωγή ενός υποψηφίου σε αυτά! Για παράδειγμα, η Νοσηλευτική Αθηνών, η Φαρμακευτική Θεσσαλονίκης απέδωσαν 25% συντελεστή και στη Νεοελληνική Γλώσσα, στη Χημεία, στη Φυσική και στη Βιολογία. Το Τμήμα Διοικητικής Επιστήμης και Τεχνολογίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, το πλέον περιζήτητο του 4ου Επιστημονικού Πεδίου, όπως και τα τμήματα Λογιστικής – Χρηματοοικονομικής, όρισαν επίσης όλους τους συντελεστές με 25%».
Σε αρκετά τμήματα δεν «πριμοδοτήθηκαν» μαθήματα, αλλά και δεν δόθηκε προβάδισμα στα μαθήματα τα οποία – αναμενόμενα – φαντάζαν μεγαλύτερης βαρύτητας. Για παράδειγμα, στα οικονομικά τμήματα του ΑΠΘ ή του Πανεπιστημίου Μακεδονίας η Νεοελληνική Γλώσσα έχει τον μεγαλύτερο συντελεστή βαρύτητας (30%). Οπως εντυπωσιακό είναι και το δεδομένο πως π.χ. το Τμήμα Μαθηματικών στην Καστοριά επίσης δεν έχει δώσει προβάδισμα στα Μαθηματικά, αλλά θεωρεί πως και τα τέσσερα μαθήματα του πεδίου θα πρέπει να προσμετρήσουν με τους ίδιους συντελεστές.
Συνολικά, οι διαφορετικοί συντελεστές ενδεχομένως να αποδώσουν αισθητά περισσότερα μόρια σε κάποια τμήματα ή να στερήσουν την πρόσβαση σε κάποια άλλα. «Ας μην ξεχνάμε» εξηγεί ο σύμβουλος επαγγελματικού προσανατολισμού «πως σε περιζήτητες σχολές, όπως π.χ. η Ιατρική, μια διαφορά 172 μορίων μπορεί να μετακινήσει έναν υποψήφιο από την Αθήνα στη Θεσσαλονίκη, σύμφωνα με τις περσινές βάσεις ή μια διαφορά 41 μορίων από τα Ιωάννινα στη Λάρισα. Συνεπώς, όταν με τους ίδιους βαθμούς ενός υποψηφίου και λόγω διαφορετικών συντελεστών προκύπτουν μεγάλες διαφορές, αυτός ενδεχομένως όχι μόνο να αλλάζει πόλη, αλλά λόγω των διαφορετικών συντελεστών ενδεχομένως και να μείνει από έξω από αυτή τη σχολή».
1ο πεδίο
Στον πίνακα υπάρχει ένα υποθετικό σενάριο, στο οποίο ο υποψήφιος έχει γράψει στις Πανελλαδικές 13 στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, 18 στα Αρχαία, 16 στην Ιστορία και 19 στα Λατινικά. Τη χρονιά που μας πέρασε ο συγκεκριμένος υποψήφιος θα συγκέντρωνε 16.660 μόρια, με τα οποία θα διεκδικούσε την είσοδό του σε όλα τα τμήματα με αυτό ακριβώς το σύνολο μορίων.
Στις Πανελλαδικές του 2022, όμως, αναφέρει ο Χρήστος Ταουσάνης, για κάθε τμήμα ο κάθε υποψήφιος θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια για την εισαγωγή στο καθένα από αυτά. Στο παράδειγμά μας και οι τρεις σχολές έχουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας στα Λατινικά και άρα ο υποψήφιος συγκεντρώνει στο μάθημα αυτό τον ίδιο επακριβώς αριθμό μορίων (3.800) από αυτή του την επίδοση. Δεν συμβαίνει το ίδιο, όμως, με τα Αρχαία, γιατί κάθε σχολή έχει ορίσει διαφορετικό συντελεστή για το μάθημα αυτό και έτσι συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια (3.600 για το Τμήμα Φιλοσοφίας Πάτρας, 5.400 για το Τμήμα της Νομικής ΑΠΘ και 4.500 για το Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών). Αρα, το τελικό άθροισμα των μορίων για τη κάθε σχολή είναι διαφορετικό.
2ο πεδίο
Στο υποθετικό παράδειγμα του πίνακα ένας νέος έχει γράψει στο μάθημα της Γλώσσας 12, στη Φυσική 14, στη Χημεία 18 και στα Μαθηματικά 17. Πέρυσι θα είχε συγκεντρώσει 15.390 μόρια, με τα οποία θα διεκδικούσε την είσοδό του σε όλα τα τμήματα με αυτόν ακριβώς τον αριθμό.
Στις επόμενες πανελλαδικές εξετάσεις, όμως, για κάθε τμήμα ο υποψήφιος θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια για την εισαγωγή σε αυτά. Στο παραπάνω παράδειγμα και οι τρεις σχολές έχουν τον ίδιο συντελεστή βαρύτητας στη Χημεία, το οποίο σημαίνει πως ο υποψήφιος συγκεντρώνει τα ίδια μόρια (3.600) από αυτή την προσπάθεια.
Στο μάθημα, όμως, της Φυσικής σε καθένα από τα παραπάνω τμήματα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια (4.620 στο Φυσικό Ιωαννίνων, 4.200 στο Ηλεκτρολόγων Μηχανικών Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης και 3.640 στο Μηχανολόγων Μηχανικών του ΕΜΠ). Τελικώς, ο ίδιος νέος έχει πάλι διαφορετικά σύνολα μορίων για να διεκδικήσει την εισαγωγή του στην εκάστοτε σχολή.
3ο πεδίο
Στον πίνακα του παραδείγματος έχουμε ένα υποθετικό σενάριο, στο οποίο ένας νέος έχει γράψει στις Πανελλαδικές 15 στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, 18 στη Φυσική, 19 στη Χημεία και 16 στη Βιολογία. Τη χρονιά που μας πέρασε θα συγκέντρωνε 17.010 μόρια, με τα οποία θα διεκδικούσε την είσοδό του σε όλα τα τμήματα με αυτόν ακριβώς τον αριθμό.
Στις Πανελλαδικές του 2022, για κάθε τμήμα ο ίδιος υποψήφιος θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια για την εισαγωγή σε αυτά. Στο παράδειγμα αυτό και οι τρεις σχολές στο μάθημα της Φυσικής έχουν διαφορετικό συντελεστή, οπότε σε καθένα από τα παραπάνω τμήματα συγκεντρώνει από το μάθημα αυτό διαφορετικά μόρια (4.500 στην Ιατρική Αλεξανδρουπόλεως, 3.600 στη Φαρμακευτική Αθηνών και 3.600 στο Βιολογικό Θεσσαλονίκης). Το ίδιο συμβαίνει και για τα υπόλοιπα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, με αποτέλεσμα ο ίδιος νέος να έχει συνολικά διαφορετικά μόρια για να διεκδικήσει την εισαγωγή του στην εκάστοτε σχολή. Μάλιστα, ειδικά σε υψηλόβαθμες και περιζήτητε σχολές όπως η Ιατρική, τα 100 μόρια που «χάνει» από τους συντελεστές, συγκριτικά με τη Φαρμακευτική του Πανεπιστημίου Αθηνών, μπορεί να του στερήσουν την εισαγωγή στη σχολή.
4ο πεδίο
Στον πίνακα του παραδείγματος έχουμε ένα τελευταίο υποθετικό σενάριο, στο οποίο υποψήφιος, συνεχίζει ο Χρήστος Ταουσάνης, έχει γράψει στις Πανελλαδικές 10 στο μάθημα της Νέας Ελληνικής Γλώσσας, 15 στα Μαθηματικά, 18 στην Πληροφορική και 16 στην Οικονομία. Τη χρονιά που μας πέρασε θα συγκέντρωνε 14.870 μόρια, με τα οποία θα διεκδικούσε την είσοδό του σε όλα τα τμήματα με αυτόν ακριβώς τον αριθμό.
Το καλοκαίρι του 2022 για κάθε τμήμα θα συγκεντρώνει διαφορετικά μόρια για την εισαγωγή σε αυτά. Στο παράδειγμά μας και οι τρεις σχολές στο μάθημα της Οικονομίας έχουν διαφορετικό συντελεστή, οπότε σε καθένα από τα παραπάνω τμήματα συγκεντρώνει από το μάθημα αυτό διαφορετικά μόρια (3.200 στην Πληροφορική Ηρακλείου και στο Οικονομικό του Πανεπιστημίου Μακεδονίας και 4.800 στο Οργάνωσης και Διοίκησης του Πανεπιστημίου Πειραιά). Το ίδιο συμβαίνει και για τα υπόλοιπα πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, με αποτέλεσμα ο υποψήφιος να έχει συνολικά διαφορετικά μόρια για να διεκδικήσει την εισαγωγή του στην εκάστοτε σχολή.
Μάλιστα, βλέπουμε και μια εντυπωσιακή απόκλιση (500 μόρια) μεταξύ της Πληροφορικής Ηρακλείου και του Τμήματος του Πειραιά. Καταλήγοντας ο ειδικός υπογραμμίζει ότι αυτό το οποίο φαίνεται να έχει τη μεγαλύτερη σημασία μέσα από αυτή την αλλαγή θα είναι η δυσχέρεια στη συμπλήρωση του φετινού Μηχανογραφικού: «Αν και πάντοτε στο Μηχανογραφικό οι μαθητές έπρεπε να δώσουν ιδιαίτερη προσοχή, φέτος, αν συνυπολογίσουμε τους νέους συντελεστές, την ελάχιστη βάση εισαγωγής και το «πλαφόν» στον αριθμό των τμημάτων, τότε το φετινό Μηχανογραφικό είναι ένας γρίφος για εξειδικευμένους «λύτες»» καταλήγει.
0 Σχόλια