Όλο και περισσότερες χώρες πληρώνουν τους πολίτες τους για να πάνε στη δουλειά τους με ποδήλατο, προσφέροντάς τους ως αντάλλαγμα αυξημένο αφορολόγητο μέρος του μισθού τους. Αυτή είναι μια πρακτική που εφαρμόζεται ήδη από τις κυβερνήσεις διαφόρων χωρών, Βελγίου, Μεγάλης Βρετανίας, Δανίας, Γερμανίας, Ολλανδίας.
Σε πολλές περιπτώσεις, οι αστικές διαδρομές που διανύει ένα άτομο πίσω από το τιμόνι ενός οχήματος θα μπορούσαν εύκολα να γίνουν με ποδήλατο, κάτι που λύνεται σε πόλεις με ποικίλες μοορφές εδάφους με ηλεκτρικό ποδήλατο. Αυτή η πρακτική, η οποία έχει γίνει ολοένα και πιο δημοφιλής με την πανδημία, έχει ανταμειφθεί με οικονομικά κίνητρα σε ορισμένες χώρες. Η πρακτική της ανταμοιβής των εργαζομένων που πηγαίνουν στη δουλειά τους με ποδήλατο ξεκίνησε το 2014 από πολλές ευρωπαϊκές κυβερνήσεις με στόχο τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, την κατανάλωση καυσίμων και τη βελτίωση της υγείας των ανθρώπων. Τα περισσότερα προγράμματα που δημιουργούνται από τις κυβερνήσεις έχουν τη μορφή φορολογικών ελαφρύνσεων, προσθέτοντας ένα ποσό μισθού με τη μορφή ενός μη φορολογητέου μηνιαίου τμήματος. Αυτά τα προγράμματα ήταν τόσο επιτυχημένα που συνεχίζουν να αυξάνονται με τα χρόνια.
Το Βέλγιο αύξησε τις φορολογικές ελαφρύνσεις για τα ταξίδια στη δουλειά στα 0,25 ευρώ ανά χιλιόμετρο. Έτσι, μια απόσταση των 10 χιλιομέτρων στη δουλειά θα μπορούσε να σημαίνει επιπλέον εισόδημα 1.200 ευρώ το χρόνο χωρίς φόρους. Ένα βραβείο που δεν περιλαμβάνει οφέλη για την υγεία. Η Ολλανδία προσφέρει ένα σχεδόν παρόμοιο πρόγραμμα και το Ηνωμένο Βασίλειο προχωρά λίγο παραπέρα. Οι Βρετανοί ποδηλάτες που χρησιμοποιούν τα ποδήλατά τους στο δρόμο για τη δουλειά λαμβάνουν 0,23 ευρώ ανά χιλιόμετρο, το οποίο συμπληρώνεται από πρόγραμμα βοήθειας για ενοικίαση ποδηλάτων με δυνατότητα αγοράς και έκπτωσης σε ρούχα και αξεσουάρ ποδηλασίας. Στην περίπτωση του Λουξεμβούργου, το δώρο φόρου είναι περίπου 300 ευρώ για την αγορά ηλεκτρικού ποδηλάτου για να πάει κανείς στη δουλειά.
Τον περασμένο Σεπτέμβριο, σχεδόν 2.100 πολίτες του Βελιγραδίου υπέβαλαν αίτηση για δημοτικές επιδοτήσεις ύψους 5.000 δηναρίων για την αγορά νέων ποδηλάτων, που κάλυπταν όλες τις θέσεις στο πλαίσιο αυτού του έργου, και για το σκοπό αυτό η πόλη αρχικά διέθεσε 10 εκατομμύρια δηνάρια και σχεδιάζει πολλά περισσότερα. Οι αιτήσεις ολοκληρώνονται σε μία ημέρα. Αυτό το έργο είναι ένα από τα μέτρα για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, που προβλέπεται από το Σχέδιο Δράσης για την Ποιότητα του Αέρα στο Βελιγράδι και υλοποιείται με το σύνθημα «Αγοράζετε ποδήλατο;»
Επιμέλεια – Μετάφραση: Λιλιάνα Κούλιτς
0 Σχόλια