Ticker

6/recent/ticker-posts

Τρία κριτήρια παραμονής στις λίστες του ΟΑΕΔ




Την εισαγωγή εισοδηματικών αλλά και περιουσιακών κριτηρίων για την παραμονή στη λίστα εγγεγραμμένων ανέργων του ΟΑΕΔ και κατά συνέπεια για την κάλυψη των ανέργων με μια σειρά από κοινωνικές παροχές, είτε αυτές αφορούν τη δωρεάν μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς ή και την πρόσβαση σε μειωμένο τιμολόγιο ρεύματος, είτε τη συμμετοχή σε προγράμματα κατάρτισης και απασχόλησης, εξετάζει το υπουργείο Εργασίας. Στο πλαίσιο της νέας, μεγάλης μεταρρύθμισης που βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας και αφορά τον ΟΑΕΔ, με αλλαγές όχι μόνο στη λειτουργία του Οργανισμού αλλά και στην οργανωτική δομή του, στο υπουργείο Εργασίας εξετάζουν επίσης την εφαρμογή του μέτρου της ενεργής αναζήτησης εργασίας ως δεσμευτική υποχρέωση του ανέργου. Στην πράξη αυτό σημαίνει πως αν ένας άνεργος αρνηθεί έως και τρεις φορές την ένταξή του σε κάποιο πρόγραμμα κατάρτισης-απασχόλησης ή σε κάποια θέση εργασίας, με βάση το Ατομικό Σχέδιο Δράσης που έχει συνταχθεί γι’ αυτόν, θα βγαίνει εκτός λίστας και θα μένει χωρίς παροχές. Οι τελικές αποφάσεις δεν έχουν ληφθεί ακόμη, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί ο έλεγχος, αλλά στην κυβέρνηση και δη στο υπουργείο Εργασίας εκτιμούν ότι είναι εξαιρετικά σημαντικό, ειδικά στην παρούσα φάση, να εξασφαλιστεί ότι το σύστημα διαχείρισης των επιδομάτων που σχετίζεται με την ανεργία δεν θα γίνεται αντικείμενο εκμετάλλευσης από άτομα που δεν έχουν πραγματική ανάγκη. Ταυτόχρονα, βέβαια, επιδιώκεται η υλοποίηση ενός σχεδίου που δεν θα δημιουργεί κίνητρα για απόκρυψη εισοδημάτων και κυρίως για αδήλωτη-μαύρη εργασία.


Οπως επισημαίνεται και στο «Σχέδιο Ανάπτυξης της Ελληνικής Οικονομίας» που έμεινε γνωστό ως έκθεση Πισσαρίδη, από τον επικεφαλής της ομάδας των επιστημόνων που τη συνέταξαν, νομπελίστα οικονομολόγο Χριστόφορο Πισσαρίδη, η ορθή στόχευση των επιδομάτων απαιτεί τεκμηρίωση της οικονομικής κατάστασης, του εισοδήματος αλλά και της περιουσίας των νοικοκυριών, με βάση αντικειμενικά στοιχεία. Στην έκθεση, βέβαια, ξεκαθαρίζεται ότι το ύψος των τεκμηρίων θα πρέπει να είναι τέτοιο ώστε να μη δημιουργούνται σημαντικά αντικίνητρα, αλλά να αποκλείονται από επιδόματα οικογένειες που είναι προφανές ότι δεν τα έχουν ανάγκη.

Εύποροι άνεργοι

Και όπως έδειξε ο πρόσφατος έλεγχος από τις υπηρεσίες του υπουργείου Εργασίας σε συνεργασία με τον ΟΑΕΔ, στη λίστα των εγγεγραμμένων ανέργων του Οργανισμού, που με στοιχεία Ιανουαρίου αριθμεί 1.112.551 ανέργους, εκ των οποίων οι 572.900 βρίσκονται σε αυτή για πάνω από 12 μήνες, υπάρχουν άνεργοι με πολύ υψηλά εισοδήματα, κάποιοι από αυτούς, μάλιστα, παραμένουν στη λίστα του Οργανισμού για πάνω από πέντε χρόνια, αλλά και άνεργοι-απασχολούμενοι με «μαύρα» που εξακολουθούν να επωφελούνται από τις παροχές του ΟΑΕΔ. Μάλιστα, η διαπίστωση πως στο μητρώο του ΟΑΕΔ παραμένουν επί χρόνια εγγεγραμμένα άτομα με εισοδήματα ακόμη και εκατοντάδων χιλιάδων ευρώ έχει προκαλέσει την έντονη αντίδραση της διοίκησης του Οργανισμού και της ηγεσίας του υπουργείου Εργασίας, που εκτιμούν πλέον πως υπάρχει εκτεταμένη κατάχρηση των παροχών του ΟΑΕΔ από κατοίκους «βορείων προαστίων» που εξακολουθούν να λογίζονται ως μακροχρόνια άνεργοι, όπως για παράδειγμα γυναίκα 45 ετών, έγγαμη, με οικογενειακό εισόδημα έτους 2020 άνω των 500.000 ευρώ.

Εισόδημα 30.000 ευρώ


Αν άνεργος αρνηθεί έως και τρεις φορές την ένταξή του σε πρόγραμμα κατάρτισης ή θέση εργασίας, θα βγαίνει εκτός λίστας.

Σύμφωνα με νεότερα στοιχεία των ελέγχων, περισσότερα από 5.000 άτομα με εισοδήματα άνω των 30.000 ευρώ τον χρόνο όχι μόνο ήταν εγγεγραμμένα στο μητρώο ανέργων του ΟΑΕΔ, αλλά έλαβαν και την έκτακτη οικονομική ενίσχυση για τους μακροχρόνια ανέργους που χορηγήθηκε το 2019 και το 2020. Ειδικότερα, σύμφωνα με τα αποτελέσματα έρευνας στο μητρώο του ΟΑΕΔ, έλαβαν την έκτακτη οικονομική ενίσχυση 3.256 άτομα με εισόδημα 30.000-40.000 ευρώ το 2019, καθώς και 2.692 άτομα το 2020, 1.158 με εισόδημα 40.000-50.000 ευρώ το 2019 και 1.036 άτομα τον επόμενο χρόνο, αλλά και 1.163 άτομα με εισόδημα άνω των 50.000 ευρώ και 1.059 άτομα με το ίδιο εισόδημα το 2020.

Από τα στοιχεία του Οργανισμού προκύπτει επίσης ότι ένας στους τρεις μακροχρόνια ανέργους (189.423 άτομα) παραμένει στο μητρώο του ΟΑΕΔ για περισσότερα από πέντε χρόνια, ενώ σχεδόν ένας στους δέκα (51.143 άτομα) περισσότερα από δέκα χρόνια.

Το γεγονός αυτό δημιουργεί στα στελέχη του υπουργείου και του Οργανισμού εύλογες υπόνοιες για το ενδεχόμενο κάποιοι να προτιμούν τη «μαύρη» εργασία και να παραμένουν εγγεγραμμένοι στο μητρώο, εξασφαλίζοντας έτσι τις παροχές που συνδέονται με αυτό, όπως δωρεάν μετακίνηση, κοινωνικός τουρισμός αλλά και μειωμένο τιμολόγιο στο ρεύμα. Επίσης οδηγεί στο συμπέρασμα ότι το μητρώο ανέργων μετατρέπεται για χιλιάδες εγγεγραμμένους σε αυτό σε «παγίδα ανεργίας», αντί για μεταβατικό καθεστώς που θα έπρεπε να οδηγεί το συντομότερο στην επανένταξη στην αγορά εργασίας.

Η κατάρτιση

Σε αυτό το πλαίσιο άλλωστε, εκτός από τις αλλαγές που προωθούνται όσον αφορά τις παροχές, στο σχέδιο νόμου που ετοιμάζεται θα υπάρξει και σημαντική αναδιάρθρωση του ΟΑΕΔ, καθώς φαίνεται πως διαχρονικά δυσκολεύεται να εκπληρώσει τον διαμεσολαβητικό του ρόλο μεταξύ ανέργων και εργοδοτών. Εξίσου σημαντικές κρίνονται και οι παρεμβάσεις στο σκέλος της κατάρτισης, ιδιαίτερα ενόψει και της διαχείρισης κονδυλίων του Ταμείου Ανάκαμψης ύψους άνω του 1 δισ. ευρώ, με κέντρα ικανά να προσφέρουν υψηλής ποιότητας εκπαίδευση, σωστά σχεδιασμένα προγράμματα και, τέλος, πρακτικό αποτέλεσμα, ήτοι ένταξη και διατήρηση του καταρτισθέντος ανέργου σε θέση εργασίας.

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια