Ἑορτή
τῶν τριῶν μεγίστων φωστήρων καί διδασκάλων τῆς Οἰκουμένης ἡ
σημερινή ἑορτή τῶν τριῶν Ἱεραρχῶν ἀποτελεῖ κατά παράδοση κοινή ἑορτή
τῆς Ἐκκλησίας μας ἀλλά καί τῆς Παιδείας μας. Διότι οἱ τρεῖς κορυφαῖοι
πατέρες καί διδάσκαλοι δέν ὑπῆρξαν μόνο διδάσκαλοι καί καθηγητές τῆς
Ἐκκλησίας ἀλλά καί διαπρεπεῖς ἐπιστήμονες καί ἐμπνευσμένοι
παιδαγωγοί καί σοφοί καθοδηγητές τῶν ἀνθρώπων.
Ὁ
λόγος τους «ἐξῆλθε» καί ἐξέρχεται τότε καί τώρα «εἰς πᾶσαν τήν γῆν»,
καί ἀκούεται πάντοτε διδακτικός, παρηγορητικός, ἐνθαρρυντικός καί
ἐνισχυτικός γιά ὅλους μας, κληρικούς καί λαϊκούς, ἐκπαιδευτικούς
καί παιδαγωγούς, μαθητές καί φοιτητές ἀπό τήν ἐποχή τους μέχρι καί
σήμερα. Καί θά ἔλεγα, μάλιστα, ἰδιαίτερα σήμερα, ἔστω καί ἄν κάποιοι
ἀποφεύγουν ἐσκεμμένα νά τόν ἀκούσουν.
Τό
δικό τους ὑπέροχο πρότυπο μαθητῶν ἀλλά καί διδασκάλων, ὁ δικός τους
ζωντανός καί ἀναζωογονητικός λόγος δέν ἔπαυσε ποτέ, δεκαέξι
αἰῶνες τώρα, νά ἐμπνέει ὅσους ἔταξαν ὡς σκοπό τῆς ζωῆς τους τή μόρφωση
ἀλλά καί τή διδασκαλία τῶν νέων. Δέν ἔπαυσε νά διδάσκει παράλληλα μέ τήν
ἀξία τῆς μορφώσεως καί τήν ἀναγκαιότητα τῶν ἀξιῶν καί τῶν ἀρετῶν, μέ
βάση τίς ὁποῖες πρέπει νά μορφώνεται ὁ ἄνθρωπος, καί σύμφωνα μέ τίς
ὁποῖες πρέπει νά μορφώνει τόν χαρακτήρα καί τήν προσωπικότητά του.
Γιατί
οἱ ἀξίες καί ἡ ἀρετή εἶναι αὐτές πού διαρκοῦν καί μένουν· εἶναι αὐτές
πού συνεχίζουν νά ὑπάρχουν καί ὅταν ἡ ἀνθρώπινη γνώση ἀμφισβητεῖται·
εἶναι αὐτές πού ἀναδεικνύουν τή γνώση, γιατί τή βοηθοῦν νά ξεπερνᾶ τόν
ἐφήμερο χαρακτήρα της καί νά προσδίδει πραγματική ἀξία στόν ἄνθρωπο πού
τήν κατέχει.
Καί
ἐάν οἱ ἀξίες καί ἡ ἀρετή εἶχαν πάντοτε τή σημασία τους, ὅσο καί ἐάν
αὐτή ἀμφισβητήθηκε στό πέρασμα τῶν αἰώνων, στίς ἡμέρες μας, ἡμέρες
κρίσεως καί γενικότερης ἀμφισβητήσεως, εἶναι ἀνάγκη νά ἀποκτήσουν καί
πάλι τή σημασία πού τούς ἁρμόζει. Γιατί αὐτές μποροῦν νά δώσουν στόν
ἄνθρωπο τήν ἀξία πού δέν μπορεῖ νά τοῦ προσφέρει ἀπό μόνη της ἡ γνώση, ἡ
ὁποία σέ μία ἐποχή ταχύτατων ἐξελίξεων τῆς ἐπιστήμης καί τῆς
πληροφορίας ἀποτελεῖ πρόσκαιρο ἀπόκτημα· σέ μία ἐποχή κατά τήν ὁποία τά
ποικίλα οἰκονομικά καί κοινωνικά προβλήματα πού ταλαιπωροῦν τόν
σύγχρονο κόσμο καί τόν σύγχρονο ἄνθρωπο ἀποσυνδέουν ἀναγκαστικά τήν
ἀπόκτηση τῆς γνώσεως καί τήν κατάκτηση τῆς ἐπιστήμης ἀπό τήν προοπτική
μιᾶς ἐπαγγελματικῆς ἀποκαταστάσεως καί μιᾶς κοινωνικῆς καταξιώσεως.
Γιατί αὐτές μόνο μποροῦν νά βοηθήσουν τόν ἄνθρωπο, καί ἰδιαίτερα τόν
νέο, νά βγεῖ ἀπό τήν κρίση πού τόν ταλανίζει καί τόν ὁδηγεῖ σέ ποικίλα
ἀδιέξοδα, καθώς ἡ κρίση τῆς ἐποχῆς, ὅπως συχνά λέγεται, εἶναι
περισσότερο ἀπό οἰκονομική κρίση κρίση ἀξιῶν, κρίση πνευματική.
Τιμῶντας
σήμερα τούς προστάτες τῆς Παιδείας μας, τῆς παιδείας πού στήν πατρίδα
μας ἦταν πάντοτε ἀδιάσπαστα συνδεδεμένη μέ τήν ἀρετή καί τίς ἀξίες, ἄς
ἐμπνευσθοῦμε ὅλοι, μαθητές καί ἐκπαιδευτικοί, ἀπό τόν λόγο καί τό
παράδειγμα τῆς ζωῆς τῶν τριῶν μεγάλων Ἱεραρχῶν, καί ἄς τούς
ἀκολουθήσουμε ὄχι μόνο στόν δρόμο τῆς γνώσεως ἀλλά καί τῆς ἀρετῆς.
0 Σχόλια