Συνδυάστε την ψυχαγωγία με την καλλιέργεια Το καλοκαίρι ήδη έχει φτάσει για τους μικρούς μας φίλους από τότε που έκλεισαν τα σχολεία. Δεν είναι λίγα τα παιδιά που με το τελευταίο χτύπημα του κουδουνιού κλείνουν για τα καλά τα σχολικά βιβλία, αλλά και οποιοδήποτε άλλο εξωσχολικό βιβλίο.
Το διάστημα των τριών μηνών είναι αρκετό όμως για να αποπροσανατολίσει τους μαθητές και να κάνει δυσκολότερη την προσαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον από το νέο σχολικό έτος. Είναι δυνατόν όμως να κάνουμε ένα παιδί να διαβάσει τους μήνες του καλοκαιριού χωρίς να δυσανασχετήσει; Η καλύτερη επιλογή είναι ένα καλό λογοτεχνικό βιβλίο.
Ποιες είναι όμως οι προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούνται έτσι ώστε ένα βιβλίο να ψυχαγωγήσει τα παιδιά και παράλληλα να καλύψει δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο τους;
Οι περισσότεροι γονείς αγοράζουν είτε βιβλία ασκήσεων, για να μην χάσουν τα παιδιά την επαφή με τα μαθήματα, είτε τα πολυδιαφημιζόμενα βιβλία των γνωστών εκδοτικών οίκων. Στην πρώτη περίπτωση τα περισσότερα παιδιά βλέπουν το διάβασμα ως αγγαρεία ενώ στην δεύτερη περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος το βιβλίο να είναι εύπεπτο και να μην έχει να προσφέρει κάτι ουσιαστικό στο παιδί.
Τι πρέπει να προσέχουμε κατά την αγορά ενός βιβλίου;
Αρχικά καλό θα ήταν να λάβουμε υπόψη μας την ηλικία του παιδιού και τα ενδιαφέροντά του. Ειδικά για την προσχολική ηλικία υπάρχει μία πληθώρα βιβλίων και εκεί είναι που θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Το βιβλίο για ένα παιδί προσχολικής ηλικίας θα πρέπει να έχει ως στόχο να κινητοποιεί τον μικρό αναγνώστη για να καλλιεργήσει διάφορες δεξιότητες. Βιβλία που περιέχουν τραγούδια, που παρακινούν το παιδί να ζωγραφίσει, να παίξει κουκλοθέατρο, είναι η ιδανική επιλογή για αγορά.
Οι κλασικές παιδικές ιστοριούλες σίγουρα έχουν να προσφέρουν από άποψη μυθοπλασίας, ωστόσο ας μην ξεχνάμε πως στην εποχή των νέων τεχνολογιών κάτι τέτοιο είναι αρκετά ξεπερασμένο. Αντιθέτως για να κάνουμε το παιδί μας να μπορέσει μεγαλώνοντας να αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογίες και να μην γίνει θύμα αυτών, θα πρέπει από μικρή ηλικία να του δώσουμε εφόδια αξιοποιώντας τις κλίσεις του.
Αξίζει να σημειωθεί πως η συμβολή των γονιών είναι καθοριστική. Μην αφήνετε το παιδί σας μόνο του να κάτσει σε μια γωνιά να ασχοληθεί με το καινούργιο του βιβλίο, όπως ακριβώς κάνουμε οι περισσότεροι με την τηλεόραση. Δώστε κι εσείς ερεθίσματα. Για παράδειγμα, διαβάστε του ένα παιδικό παραμύθι αλλάζοντας φωνές ή παίζοντας κουκλοθέατρο. Αν από την προσχολική ηλικία κάνετε το παιδί σας να εξοικειωθεί με το βιβλίο, θα έχει γερές βάσεις για να γίνει αρχικά αναγνώστης.
Για να γίνει όμως ένας έξυπνος αναγνώστης κατά την σχολική του ζωή θα είναι καλό να φέρνετε σε επαφή τον νεαρό αναγνώστη με βιβλία που σχετίζονται άμεσα με τα ενδιαφέροντά του. Η ανάγνωση παραμυθιών ή παιδικών μυθιστορημάτων για παράδειγμα βοηθά στο να έχει ο αναγνώστης μία άμεσηεπαφήμε τον γραπτό λόγο και παράλληλα να οξύνει την φαντασία του. Δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να διαλέξει εκείνο το βιβλίο που θα διαβάσει αλλά μέσα από δικές σας επιλογές.
Ένας μαθητής γυμνασίου που θεωρητικά έχει διαβάσει έναν αριθμό βιβλίων κατά την διάρκεια του δημοτικού, είναι καλό να έρθει σε επαφή με θεατρικά έργα καθώς συμβάλλουν στο να αρχίσει το παιδί να γνωρίζει ένα είδος τέχνης που ειδικά σε ορισμένες επαρχιακές πόλεις είναι αρκετά πίσω. Παράλληλα η ανάγνωση δοκιμίων θα ακονίσει το μυαλό του έφηβου αναγνώστη, θα του δείξει ένα διαφορετικό είδος γραπτού λόγου και παράλληλα θα τον βάλει σε έναν προβληματισμό μιας πιο «ενήλικης» θεματικής.
Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο νομίζουμε το να κάνουμε τα βιβλία αγαπημένη συνήθεια των παιδιών. Το θέμα όμως είναι να προβληματιστούμε ως προς το τι βιβλία θα πρέπει να διαβάσουν τα παιδιά μας και πως θα προσελκύσουμε το ενδιαφέρον τους για αυτά. Το καλοκαίρι είναι μία καλή ευκαιρία για να ανοίξουμε τον μαγικό κόσμο του βιβλίου στα παιδιά, μιας και ο ελεύθερος χρόνος είναι περισσότερος.
Πηγή: kilkistoday
Το διάστημα των τριών μηνών είναι αρκετό όμως για να αποπροσανατολίσει τους μαθητές και να κάνει δυσκολότερη την προσαρμογή τους στο σχολικό περιβάλλον από το νέο σχολικό έτος. Είναι δυνατόν όμως να κάνουμε ένα παιδί να διαβάσει τους μήνες του καλοκαιριού χωρίς να δυσανασχετήσει; Η καλύτερη επιλογή είναι ένα καλό λογοτεχνικό βιβλίο.
Ποιες είναι όμως οι προϋποθέσεις που πρέπει να τηρούνται έτσι ώστε ένα βιβλίο να ψυχαγωγήσει τα παιδιά και παράλληλα να καλύψει δημιουργικά τον ελεύθερο χρόνο τους;
Οι περισσότεροι γονείς αγοράζουν είτε βιβλία ασκήσεων, για να μην χάσουν τα παιδιά την επαφή με τα μαθήματα, είτε τα πολυδιαφημιζόμενα βιβλία των γνωστών εκδοτικών οίκων. Στην πρώτη περίπτωση τα περισσότερα παιδιά βλέπουν το διάβασμα ως αγγαρεία ενώ στην δεύτερη περίπτωση ελλοχεύει ο κίνδυνος το βιβλίο να είναι εύπεπτο και να μην έχει να προσφέρει κάτι ουσιαστικό στο παιδί.
Τι πρέπει να προσέχουμε κατά την αγορά ενός βιβλίου;
Αρχικά καλό θα ήταν να λάβουμε υπόψη μας την ηλικία του παιδιού και τα ενδιαφέροντά του. Ειδικά για την προσχολική ηλικία υπάρχει μία πληθώρα βιβλίων και εκεί είναι που θα πρέπει να είμαστε ιδιαίτερα προσεκτικοί. Το βιβλίο για ένα παιδί προσχολικής ηλικίας θα πρέπει να έχει ως στόχο να κινητοποιεί τον μικρό αναγνώστη για να καλλιεργήσει διάφορες δεξιότητες. Βιβλία που περιέχουν τραγούδια, που παρακινούν το παιδί να ζωγραφίσει, να παίξει κουκλοθέατρο, είναι η ιδανική επιλογή για αγορά.
Οι κλασικές παιδικές ιστοριούλες σίγουρα έχουν να προσφέρουν από άποψη μυθοπλασίας, ωστόσο ας μην ξεχνάμε πως στην εποχή των νέων τεχνολογιών κάτι τέτοιο είναι αρκετά ξεπερασμένο. Αντιθέτως για να κάνουμε το παιδί μας να μπορέσει μεγαλώνοντας να αξιοποιήσει τις νέες τεχνολογίες και να μην γίνει θύμα αυτών, θα πρέπει από μικρή ηλικία να του δώσουμε εφόδια αξιοποιώντας τις κλίσεις του.
Αξίζει να σημειωθεί πως η συμβολή των γονιών είναι καθοριστική. Μην αφήνετε το παιδί σας μόνο του να κάτσει σε μια γωνιά να ασχοληθεί με το καινούργιο του βιβλίο, όπως ακριβώς κάνουμε οι περισσότεροι με την τηλεόραση. Δώστε κι εσείς ερεθίσματα. Για παράδειγμα, διαβάστε του ένα παιδικό παραμύθι αλλάζοντας φωνές ή παίζοντας κουκλοθέατρο. Αν από την προσχολική ηλικία κάνετε το παιδί σας να εξοικειωθεί με το βιβλίο, θα έχει γερές βάσεις για να γίνει αρχικά αναγνώστης.
Για να γίνει όμως ένας έξυπνος αναγνώστης κατά την σχολική του ζωή θα είναι καλό να φέρνετε σε επαφή τον νεαρό αναγνώστη με βιβλία που σχετίζονται άμεσα με τα ενδιαφέροντά του. Η ανάγνωση παραμυθιών ή παιδικών μυθιστορημάτων για παράδειγμα βοηθά στο να έχει ο αναγνώστης μία άμεσηεπαφήμε τον γραπτό λόγο και παράλληλα να οξύνει την φαντασία του. Δώστε στο παιδί σας την ευκαιρία να διαλέξει εκείνο το βιβλίο που θα διαβάσει αλλά μέσα από δικές σας επιλογές.
Ένας μαθητής γυμνασίου που θεωρητικά έχει διαβάσει έναν αριθμό βιβλίων κατά την διάρκεια του δημοτικού, είναι καλό να έρθει σε επαφή με θεατρικά έργα καθώς συμβάλλουν στο να αρχίσει το παιδί να γνωρίζει ένα είδος τέχνης που ειδικά σε ορισμένες επαρχιακές πόλεις είναι αρκετά πίσω. Παράλληλα η ανάγνωση δοκιμίων θα ακονίσει το μυαλό του έφηβου αναγνώστη, θα του δείξει ένα διαφορετικό είδος γραπτού λόγου και παράλληλα θα τον βάλει σε έναν προβληματισμό μιας πιο «ενήλικης» θεματικής.
Δεν είναι τόσο δύσκολο όσο νομίζουμε το να κάνουμε τα βιβλία αγαπημένη συνήθεια των παιδιών. Το θέμα όμως είναι να προβληματιστούμε ως προς το τι βιβλία θα πρέπει να διαβάσουν τα παιδιά μας και πως θα προσελκύσουμε το ενδιαφέρον τους για αυτά. Το καλοκαίρι είναι μία καλή ευκαιρία για να ανοίξουμε τον μαγικό κόσμο του βιβλίου στα παιδιά, μιας και ο ελεύθερος χρόνος είναι περισσότερος.
Πηγή: kilkistoday
0 Σχόλια