Ticker

6/recent/ticker-posts

Θέματα πανελληνίων εξετάσεων 2012-Νεοελληνική γλώσσα-Απαντήσεις

ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Γ΄ ΗΜΕΡΗΣΙΩΝ ΚΑΙ Δ΄ΕΣΠΕΡΙΝΩΝ
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ
Γ΄ ΤΑΞΗΣ ΗΜΕΡΗΣΙΟΥ ΚΑΙ Δ΄ ΤΑΞΗΣ ΕΣΠΕΡΙΝΟΥ
ΓΕΝΙΚΟΥ ΛΥΚΕΙΟΥ ΚΑΙ ΕΠΑΛ (ΟΜΑΔΑ Β΄)
ΔΕΥΤΕΡΑ 21 ΜΑΪΟΥ 2012
ΕΞΕΤΑΖΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑ:
ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΓΕΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ
ΣΥΝΟΛΟ ΣΕΛΙΔΩΝ: ΤΕΣΣΕΡΙΣ (4)
ΚΕΙΜΕΝΟ
Πανανθρώπινο μήνυμα τέχνης


Κάθε πολιτισμός έχει τα όρια και το στίγμα του στον ιστορικό χώρο και χρόνο. Μέσα ωστόσο στην ιστορία του κόσμου, το αρχαιοελληνικό αισθητικό επίτευγμα σημαδεύει την καταγωγή μιας τέχνης με πανανθρώπινο μήνυμα και με διαστάσεις παγκόσμιες, θα έλεγα σχεδόν εξωχρονικές. Πρώτη έκφραση της αποστασιοποίησης του ανθρώπου από την αναγκαιότητα της φύσης, χάρη στη μεταμόρφωση της ύλης σε πνεύμα, το ελληνικό πλαστικό κατόρθωμα δηλώνει την επίμονη και έλλογη προσπάθεια του καλλιτέχνη να δαμάσει το πάθος και τη μοίρα με τα έργα του νου και της καρδιάς, αυτά που φέρνουν τον άνθρωπο όλο και πιο κοντά στο Θεό, αυτά που τον οδηγούν δίπλα στο συνάνθρωπο.
Αποκρυστάλλωμα μιας ορθής και όρθιας σκέψης, το αρχαίο άγαλμα (μεμονωμένο ή ως αναπόσπαστο μέρος αρχιτεκτονικού συμπλέγματος) καθαγιάζει και αγλαΐζει1 τους χώρους της πόλης. Σήμα ανάτασης ψυχικής και ορόσημο πανάρχαιας μνήμης, θυμίζει στους πολίτες την αμέριστη ευθύνη τους για τη συνοχή της κοινωνικής ομάδας και ορθώνεται εγγυητής της ιστορικής αλληλεγγύης του συνόλου. Διαγράφει ο τεχνίτης τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας, έτσι όπως την ονειρευόταν η νεογέννητη δημοκρατία και έτσι όπως την ορίζει η πλατιά ειρηνευτική κίνηση του θεϊκού βραχίονα στο αέτωμα του ολυμπιακού ναού. Κίνηση που αναδεικνύει τον Απόλλωνα ρυθμιστή στη διαμάχη του ανθρώπου με το ζώο, με το μυθικό Κένταυρο, στην Ολυμπία, και οργανωτή της ζωής μέσα στο φως του λόγου. Το πέρασμα από το μύθο στο λόγο έγινε, χάρη στην τέχνη, άγαλμα, θέαμα και θεωρία. […]
Το πέρασμα από το ζώο, την άγρια φύση και τους αγρούς, στο δομημένο άστυ και στην οργανωμένη πόλη, ας πούμε τη θεϊκή μετάβαση από την κυνηγέτιδα Άρτεμι στην πολιάδα Αθηνά, δηλώνει με κάθε της μορφή και σε κάθε της βήμα η αρχαία ελληνική τέχνη, πρώτη αυτή εγρήγορση του ανθρώπου στον κόσμο του ελεύθερου πνεύματος. Αυτό ίσως είναι το συνοπτικό μέγιστο μάθημα του αρχαιοελληνικού βιώματος, των ανθρώπων που πρώτοι σμίλευσαν στο ξύλο, στην πέτρα και στο μάρμαρο, τη μορφή της εσωτερικής ενατένισης, συνδυασμένη με την ιδεατή πληρότητα της φυσικής ομορφιάς. Μαρτυρεί για τα λεγόμενά μου το αινιγματώδες χαμόγελο του αρχαϊκού κούρου και η ανείπωτη έκπληξη στο βλέμμα της κόρης μέσα στην πολύπτυχη φορεσιά της.
Ιδού η απαρχή της προσπάθειας για γνώση και για αυτογνωσία, ιδού το πρώτο ερωτηματικό, το για πάντα αναπάντητο, ιδού η αυγή του μυστηρίου που οδήγησε τον άνθρωπο να γίνει πλάστης αθάνατου έργου, δημιουργός δηλαδή θεών. Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν ανακαλύψει τον τέλειο άνθρωπο. Το συντροφικό συναπάντημα του ανθρώπου με τους θεούς διδάσκει η αρχαία αισθητική, στην προσπάθειά της να αιχμαλωτίσει την τέλεια μορφή την πάντα μετέωρη και πάντα τεταμένη προς μια ιδεατή πληρότητα, προς ένα αέναο γίγνεσθαι. Να γιατί η αρχαία τέχνη θα μένει πάντα πρωτοποριακά επίκαιρη και ζωντανή: είναι η τέχνη πυξίδα και σταθερός προσανατολισμός, αυτή που δεν γνώρισε αμηχανίες και αγνοεί τα αδιέξοδα, γι’ αυτό και εμπνέει κάθε αναγέννηση, γι’ αυτό και μένει η βάση κάθε πνευματικής παλιννόστησης προς το ουσιώδες, δηλαδή τη δημιουργία ελευθερίας.
Ελένη Γλύκατζη-Αρβελέρ
Πολιτισμός και Ελληνισμός
Προσεγγίσεις, Αθήνα 2007
(Διασκευή)
1 αγλαΐζω=λαμπρύνω
A1. Να γράψετε στο τετράδιό σας την περίληψη του κειμένου που σας δόθηκε (100-120 λέξεις).
Μονάδες 25
Β1. Η αρχαία τέχνη θα μένει πάντα πρωτοποριακά επίκαιρη και ζωντανή. Να αναπτύξετε το περιεχόμενο της φράσης σε μία παράγραφο (70-90 λέξεις).
Μονάδες 10
Β2. α) Να βρείτε τους δύο τρόπους πειθούς που χρησιμοποιεί η συγγραφέας στην τελευταία παράγραφο και να τεκμηριώσετε την απάντησή σας με μία αναφορά για κάθε τρόπο (μονάδες 6).
β) Να εντοπίσετε στο κείμενο τέσσερις λέξεις ή φράσεις με μεταφορική σημασία (μονάδες 4).
Μονάδες 10
Β3. α) επίτευγμα, δαμάσει, μετάβαση, πληρότητα, ουσιώδες: Να γράψετε από ένα συνώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις (μονάδες 5).
β) έλλογη, κοντά, συνοπτικό, φυσικής, αιχμαλωτίσει: Να γράψετε από ένα αντώνυμο για καθεμιά από τις παραπάνω λέξεις (μονάδες 5).
Μονάδες 10
Β4. Να αναγνωρίσετε το είδος της σύνταξης στις παρακάτω φράσεις και να τις μετατρέψετε στο αντίθετο είδος:
-Διαγράφει ο τεχνίτης τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας (μονάδες 2).
-Δάμασε η ελληνική τέχνη το ζώο πριν ανακαλύψει τον τέλειο άνθρωπο (μονάδες 3).
Μονάδες 5
Γ1. Σε ημερίδα του δήμου σου με θέμα «Τέχνη και Ζωή» συμμετέχεις ως εκπρόσωπος του σχολείου σου με εισήγηση 500-600 λέξεων. Στην εισήγηση αυτή αναφέρεσαι στην προσφορά της Τέχνης στους νέους σήμερα, καθώς και στους τρόπους με τους οποίους μπορεί το σχολείο να συμβάλλει στην ουσιαστική επαφή τους με αυτήν.
Μονάδες 40



ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΤΟ ΜΑΘΗΜΑ ΝΕΟΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ' ΛΥΚΕΙΟΥ
Α. ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Στο κείμενο με τίτλο « Πανανθρώπινο μήνυμα τέχνης»  θίγεται η κοινωνική και μορφωτική αξία της τέχνης. Αρχικά, επισημαίνεται η διαχρονική και οικουμενική σημασία του αρχαίου ελληνικού πολιτισμού που μέσω της τέχνης απελευθέρωσε τον άνθρωπο από τη φύση χαλιναγωγώντας τα πρωτόγονα ένστικτα του και εδραιώνοντας τον ανθρωπισμό. Τα καλλιτεχνήματα της εποχής εκείνης συμβολίζουν και συνιστούν ορόσημο για τη διασφάλιση της κοινωνικής αρμονίας που στηρίζεται στη νομιμοφροσύνη, τη δημοκρατία και την ειρήνη. Συνάμα, ο ορθολογισμός, συνιστώντας το έρεισμα για τη μετουσίωση του πρωτόγονου ανθρώπου σε κοινωνικοποιημένου πολίτη αξιοποίησε με δημιουργικό τρόπο το φυσικό κάλλος της Ελλάδας. Τέλος τονίζεται η αναλλοίωτη
αξία της τέχνης, η οποία αποτελεί πηγή έμπνευσης για τους μεταγενέστερους και σημείο αναφοράς για γνήσια καλλιτεχνική δημιουργία.

Β1. Είναι γεγονός ότι η αρχαία τέχνη ανέκαθεν διαδραμάτιζε σημαντικό ρόλο στη ζωή του ανθρώπου και παραμένει ακόμα και σήμερα ζωντανή. Καθώς παρέχει γνώσεις για τον πολιτισμό του παρελθόντος και μεταβιβάζει διαχρονικές αξίες. Αποτελεί όχι μόνο στοιχείο του πολιτισμού ενός έθνους αλλά συμβάλλει στην διαμόρφωση της εθνικής συνείδησης και δίνει στον άνθρωπο το όραμα για ένα καλύτερο κόσμο, πιο δίκαιο ειρηνικό. Συνάμα αφυπνίζει τη συνείδηση και ευαισθητοποιεί για σοβαρά κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα. Συμπερασματικά, τα όρια της τέχνης δεν μπορούν να περιχαρακωθούν σε συγκεκριμένο χρονικό πλαίσιο και επειδή σήμερα οι άνθρωποι χάνουν το αυτεξούσιο και αλλοτριώνονται. Ο σεβασμός στον ηθικοπλαστικό χαρακτήρα του συνιστά αδήριτη ανάγκη.

Β2. α) Επίκληση στο συναίσθημα το οποίο εντοπίζεται στο χωρίο « που η απαρχή .. γίγνεσθαι» .  Πιο συγκεκριμένα χρησιμοποιεί ποιητική λειτουργία της γλώσσας με συναισθηματικά φορτισμένες λέξεις: «δάμασε», «ιδεατή πληρότητα», είναι εμφανές το στοιχείο της περιγραφής « το συντροφικό ... γίγνεσθαι» καθώς και η
αφήγηση « δάμασε ... άνθρωπο» .
Επίκληση στη λογική, με τη χρήση επιχειρήματος από το « να
γιατί ... ελευθερίας» αλλά και με τεκμήρια (εμπειρικές αλήθειες)
«είναι ... ελευθερίες» .
β) « σημαδεύει την καταγωγή» , « πλαστικό κατόρθωμα» ,
«νεογέννητη δημοκρατία» , «το συντροφικό συναπάντημα» .

Β3. α) κατόρθωμα, χαλιναγωγήσει, μεταφορά, τελειότητα, σημαντικό
β) παράλογη, μακριά, αναλυτικό, τεχνητής, απελευθερώσει.

Β4.  Το είδος της σύνταξης είναι ενεργητική και στις δύο προτάσεις.
Τα πλαίσια μιας πάντα ευνομούμενης και ισορροπημένης πολιτείας διαγράφονται από τον τεχνίτη.
Το ζώο δαμάστηκε από την ελληνική τέχνη πριν ανακαλυφθεί ο τέλειος άνθρωπος.


Γ. ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΛΟΓΟΥ
Επικοινωνιακό πλαίσιο: ομιλία σε ημερίδα του δήμου ως εκπρόσωπος του σχολείου με θέμα «Τέχνη και Ζωή».
Προσφώνηση: Κυρίες και Κύριοι
Πρόλογος: Αναφορά στη προσφορά της τέχνης και στους τρόπους που το σχολείο μπορεί να συμβάλει στην επαφή των νέων με αυτήν.

Α Ζητούμενο: Προσφορά της τέχνης
  1. Συμβάλλει στην πνευματική καλλιέργεια του νέου, αφού καλλιεργεί την κρίση, την φαντασία και την αντίληψη. Διευρύνει ταυτόχρονα τους πνευματικούς ορίζοντες και τον καθιστά ικανό να προσεγγίζει την πραγματικότητα.
  2. Επιδρά στο ψυχισμό του θετικά, αφού τον απαλλάσσει από το άγχος της καθημερινότητας και λειτουργεί εκτονωτικά.
  3. Αναπτύσσει την αισθητική του με την διαμόρφωση του αισθητικού κριτηρίου και την δυνατότητα να κρίνει ορθά τα καλλιτεχνικά ερεθίσματα. Καλλιεργεί την αίσθηση του ωραίου, του μέτρου και της αρμονίας.
  4. Επιδρά στην κοινωνικοπολιτική ζωή αφού προβάλλει πρότυπα ζωής, αξίες όπως η ισότητα, η δικαιοσύνη, η ελευθερία, η ειρήνη κ.α.
  5. Αποτελεί μέσο ανάδειξης των ιδιαίτερων κλίσεων και ικανοτήτων του ατόμου. Ικανοποιεί την ανάγκη του ανθρώπου να εξωτερικεύσει τις ιδέες και τις ανησυχίες του.
  6. Ενισχύει την αυτοκριτική και την αυτογνωσία με την διαμόρφωση ηθικής συνείδησης. Απαλλάσσει τον νέο από φανατισμούς και προλήψεις.
Β Ζητούμενο: Συμβολή του σχολείου στην ουσιαστική επαφή των νέων με την τέχνη.

  1. Αναβάθμιση των καλλιτεχνικών μαθημάτων (μουσική, ιστορία της τέχνης, εικαστικά) με την αναπροσαρμογή του αναλυτικού προγράμματος στα σχολεία.
  2. Επισκέψεις σε μουσεία, αρχαιολογικούς χώρους και εκθέσεις με έργα τέχνης.
  3. Καλλιέργεια βιωματικής σχέσης με στοιχεία της παράδοσης.
  4. Συμμετοχή σε καλλιτεχνικούς διαγωνισμούς για την ανάδειξη των ιδιαίτερων κλίσεων.
  5. Διοργάνωση καλλιτεχνικών εκδηλώσεων (θεατρικές παραστάσεις, μουσικές εκδηλώσεις).
  6. Υλικοτεχνικές υποδομές για την πραγματοποίηση των καλλιτεχνικών μαθημάτων.


Δείτε και άλλη ενδεικτική απάντηση ΕΔΩ

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια