Οι υψηλές θερμοκρασίες, η ξηρασία και η σκόνη, μάς αναγκάζουν να εντείνουμε τη συντήρηση του ποδηλάτου μας. Πριν όμως βιαστούμε να αντικαταστήσουμε τα φθαρμένα ανταλλακτικά, ας σιγουρευτούμε ότι πράγματι δε δουλεύουν αλλά απλά χρειάζονται λίπανση.
Το βάρος της συντήρησης ενός ποδηλάτου πάντα πέφτει στη λίπανση. Είναι η πιο συχνή επέμβαση που πρέπει να κάνουμε στο ποδήλατο, πιο συχνή και από τη ρύθμιση και είναι ο παράγοντας που θα μας εξασφαλίσει μακροβιότητα και καλή λειτουργία των ανταλλακτικών μας. Το μεγαλύτερο «ζόρι» περνάνε η αλυσίδα και τα συρματόσχοινα (ντίζες). Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, ότι είναι τα δύο ανταλλακτικά που αντικαθιστούμε συχνότερα από τα υπόλοιπα.
Όσοι λιπαίνουν τακτικά το ποδήλατό τους ξέρουν πολύ καλά, ότι είναι ο φτηνότερος τρόπος σταθερής και καλής λειτουργίας, ενώ ταυτόχρονα δεν αναγκάζονται να αντικαθιστούν συχνά τα ανταλλακτικά. Η επιλογή είναι δική σας.
Όσοι λιπαίνουν τακτικά το ποδήλατό τους ξέρουν πολύ καλά, ότι είναι ο φτηνότερος τρόπος σταθερής και καλής λειτουργίας, ενώ ταυτόχρονα δεν αναγκάζονται να αντικαθιστούν συχνά τα ανταλλακτικά. Η επιλογή είναι δική σας.
1. Πίσω ντεραγιέ
Λιπαίνουμε στις αρθρώσεις των κινητών μερών του ντεραγιέ. Μετά από πολύ λασπερές ή βρωμερές βόλτες πάντα καθαρίζουμε το πίσω ντεραγιέ, αφού είναι το μηχανικό κομμάτι του ποδηλάτου που είναι πιο κοντά στο έδαφος από οποιοδήποτε άλλο. Το χώμα έχει την κακή συνήθεια να μπαίνει παντού και οπωσδήποτε πρέπει να αφαιρείται μετά από κάθε βόλτα.
Λιπαίνουμε στις αρθρώσεις των κινητών μερών του ντεραγιέ. Μετά από πολύ λασπερές ή βρωμερές βόλτες πάντα καθαρίζουμε το πίσω ντεραγιέ, αφού είναι το μηχανικό κομμάτι του ποδηλάτου που είναι πιο κοντά στο έδαφος από οποιοδήποτε άλλο. Το χώμα έχει την κακή συνήθεια να μπαίνει παντού και οπωσδήποτε πρέπει να αφαιρείται μετά από κάθε βόλτα.
2. Εμπρός ντεραγιέ
Ακολουθούμε την ίδια λογική με το εμπρός ντεραγιέ. Ο μπροστινός εκτροχιαστής είναι αρκετά προστατευμένος σε σχέση με τον πίσω, όχι όμως αρκετά ώστε να μη γεμίζει χώματα σε κάθε ορεινή βόλτα. Καθαρίστε προσεκτικά και λιπάνετε.
Ακολουθούμε την ίδια λογική με το εμπρός ντεραγιέ. Ο μπροστινός εκτροχιαστής είναι αρκετά προστατευμένος σε σχέση με τον πίσω, όχι όμως αρκετά ώστε να μη γεμίζει χώματα σε κάθε ορεινή βόλτα. Καθαρίστε προσεκτικά και λιπάνετε.
3. V- Brakes
Πρόβλημα έχουμε κυρίως στον πίσω τροχό, αφού η κίνηση του ελαστικού «φέρνει» όλη τη βρομιά ακριβώς στα πλαϊνά των φρένων μας. Αφού καθαρίσουμε προσεκτικά, βάζουμε μικρή ποσότητα (σταγόνες) λιπαντικού. Να σημειώσουμε, ότι σε πολλά v -brakes υπάρχουν πλαστικά καλύμματα πάνω από τις κάτω αρθρώσεις που εύκολα σηκώνονται για να καθαρίσουμε από κάτω τους. Συνιστούμε να τα σηκώνετε περιοδικά ώστε να διατηρούνται οι επιφάνειες καθαρές.
Πρόβλημα έχουμε κυρίως στον πίσω τροχό, αφού η κίνηση του ελαστικού «φέρνει» όλη τη βρομιά ακριβώς στα πλαϊνά των φρένων μας. Αφού καθαρίσουμε προσεκτικά, βάζουμε μικρή ποσότητα (σταγόνες) λιπαντικού. Να σημειώσουμε, ότι σε πολλά v -brakes υπάρχουν πλαστικά καλύμματα πάνω από τις κάτω αρθρώσεις που εύκολα σηκώνονται για να καθαρίσουμε από κάτω τους. Συνιστούμε να τα σηκώνετε περιοδικά ώστε να διατηρούνται οι επιφάνειες καθαρές.
4. Μανέτες
Οι μανέτες είναι ένα από τα σχετικά καθαρά ανταλλακτικά. Η λίπανσή τους πρέπει να γίνεται περίπου κάθε δύο μήνες εκτός και αν εκτεθούν σε βροχή, οπότε γίνεται συχνότερα. Τραβάμε τη μανέτα προς τα πίσω, ώστε να αποκαλυφθούν οι πίροι και ψεκάζουμε με σπρέι στο εσωτερικό τους.
Οι μανέτες είναι ένα από τα σχετικά καθαρά ανταλλακτικά. Η λίπανσή τους πρέπει να γίνεται περίπου κάθε δύο μήνες εκτός και αν εκτεθούν σε βροχή, οπότε γίνεται συχνότερα. Τραβάμε τη μανέτα προς τα πίσω, ώστε να αποκαλυφθούν οι πίροι και ψεκάζουμε με σπρέι στο εσωτερικό τους.
5. Αλυσίδα
Η αλυσίδα ενός ποδηλάτου που χρησιμοποιείται συχνά πρέπει να λιπαίνεται περίπου μια φορά την εβδομάδα. Όσο πιο αραιή είναι η χρήση του ποδηλάτου τόσο πιο αραιή είναι και η λίπανση της αλυσίδας. Φροντίστε η αλυσίδα να είναι καθαρή πριν από τη λίπανση και δέκα λεπτά μετά την εφαρμογή του λαδιού σκουπίστε το λάδι που περισσεύει με ένα στεγνό και καθαρό πανί. Ειδικά για τα ποδήλατα βουνού το καλοκαίρι χρησιμοποιούμε λιπαντικά για ξηρές συνθήκες που έχουν μεγαλύτερη αντοχή στη σκόνη και στο χώμα. Όταν κάνουμε πολύ μεγάλες διαδρομές στο βουνό, καλό είναι ένας από την παρέα να έχει μαζί του μικρή ποσότητα λιπαντικού, γιατί συχνά παρατηρείται το φαινόμενο οι αλυσίδες να στεγνώνουν.
Η αλυσίδα ενός ποδηλάτου που χρησιμοποιείται συχνά πρέπει να λιπαίνεται περίπου μια φορά την εβδομάδα. Όσο πιο αραιή είναι η χρήση του ποδηλάτου τόσο πιο αραιή είναι και η λίπανση της αλυσίδας. Φροντίστε η αλυσίδα να είναι καθαρή πριν από τη λίπανση και δέκα λεπτά μετά την εφαρμογή του λαδιού σκουπίστε το λάδι που περισσεύει με ένα στεγνό και καθαρό πανί. Ειδικά για τα ποδήλατα βουνού το καλοκαίρι χρησιμοποιούμε λιπαντικά για ξηρές συνθήκες που έχουν μεγαλύτερη αντοχή στη σκόνη και στο χώμα. Όταν κάνουμε πολύ μεγάλες διαδρομές στο βουνό, καλό είναι ένας από την παρέα να έχει μαζί του μικρή ποσότητα λιπαντικού, γιατί συχνά παρατηρείται το φαινόμενο οι αλυσίδες να στεγνώνουν.
6. Φωλιές συρματόσχοινων
Σε ένα τυπικό ποδήλατο χωρίς δισκόφρενα υπάρχουν περίπου 12 φωλιές συρματόσχοινων. Τα περισσότερα καλώδια έχουν εσωτερικά λιπαντικό κατά την αγορά τους, το οποίο όμως σταδιακά εξατμίζεται ή βγαίνει προς τα έξω, με αποτέλεσμα να ξεραίνονται τα συρματόσχοινα, μειώνοντας την απόδοση των φρένων και των εκτροχιαστών. Ιδανικά, χαλαρώνουμε τα συρματόσχοινα και τότε μπορούμε να τα τραβήξουμε έξω από τα καλώδια. Λιπαίνουμε τις φωλιές και κινούμε τις ντίζες μπρος – πίσω, ώστε να προχωρήσει το λιπαντικό μέσα στο καλώδιο. Στο εμπόριο θα βρείτε και προστατευτικά για τις φωλιές που μειώνουν τις απώλειες λιπαντικού και εμποδίζουν το νερό να μπαίνει μέσα στα καλώδια.
procycling
Σε ένα τυπικό ποδήλατο χωρίς δισκόφρενα υπάρχουν περίπου 12 φωλιές συρματόσχοινων. Τα περισσότερα καλώδια έχουν εσωτερικά λιπαντικό κατά την αγορά τους, το οποίο όμως σταδιακά εξατμίζεται ή βγαίνει προς τα έξω, με αποτέλεσμα να ξεραίνονται τα συρματόσχοινα, μειώνοντας την απόδοση των φρένων και των εκτροχιαστών. Ιδανικά, χαλαρώνουμε τα συρματόσχοινα και τότε μπορούμε να τα τραβήξουμε έξω από τα καλώδια. Λιπαίνουμε τις φωλιές και κινούμε τις ντίζες μπρος – πίσω, ώστε να προχωρήσει το λιπαντικό μέσα στο καλώδιο. Στο εμπόριο θα βρείτε και προστατευτικά για τις φωλιές που μειώνουν τις απώλειες λιπαντικού και εμποδίζουν το νερό να μπαίνει μέσα στα καλώδια.
procycling
0 Σχόλια