Οι μεγάλοι ενεργειακοί «παίκτες» κρατούν …ζεστά τα επενδυτικά τους σχέδια για κατασκευή νέων μονάδων φυσικού αερίου. Μάλιστα, κάποιες τα επεκτείνουν κιόλας όπως η Elpedison (των ΕΛΠΕ και της ιταλικής Edison), η οποία πάει ένα βήμα παρακάτω, καθώς όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, εξετάζει για τη νέα μονάδα που ετοιμάζει στη Θεσσαλονίκη, ισχύος 826 MW, τη δυνατότητα λειτουργίας της και με υδρογόνο, έχοντας το βλέμμα στο μέλλον. Η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται να ληφθεί άμεσα ενώ εξελίξεις μέσα στο επόμενο διάστημα αναμένεται να έχουμε και από άλλες εταιρείες.
Ζωντανό κρατά το επενδυτικό της σχέδιο και η ΕΛΒΑΛΧΑΛΚΟΡ. Η επιχείρηση σχεδιάζει και αυτή την κατασκευή μονάδας ηλεκτροπαραγωγής συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο στην περιοχή της Θίσβης στη Βοιωτία. Σύντομα αναμένεται να κατατεθεί και η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ), αλλά εκτιμάται ότι θα λάβει και την τελική επενδυτική απόφαση. Το ενδιαφέρον της συγκεκριμένης εταιρείας για το project γίνεται εμφανές και από την αίτηση που έχει καταθέσει στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας (ΡΑΕ) ζητώντας την τροποποίηση της αρχικής άδειας παραγωγής για αύξηση της ισχύς της μονάδας από τα 566 MW στα 651 MW.
Νέα μονάδα συνδυασμένου κύκλου με καύσιμο το φυσικό αέριο έχει δρομολογήσει και η εταιρεία Damco Energy του ομίλου Κοπελούζου στην ΒΙ.ΠΕ. της Αλεξανδρούπολης. Για τη μονάδα, της οποίας η ισχύς θα φθάνει τα 662 MW, έχει χορηγηθεί από τη ΡΑΕ άδεια παραγωγής.
Επίσης, και ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ προετοιμάζει το έδαφος για την εγκατάσταση μονάδας φυσικού αερίου ισχύος 665 MW στη ΒΙΠΕ Κομοτηνής για την οποία έχουν εγκριθεί ήδη από το υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), στις αρχές Νοεμβρίου, οι περιβαλλοντικοί όροι και απομένει πλέον η λήψη της επενδυτικής απόφασης, πιθανότατα έως τα τέλη του έτους, για να μπει σε τροχιά υλοποίησης. Σε κάθε περίπτωση, στην κατασκευαστική φάση έχει μπει μόνο η μονάδα του ομίλου Μυτιληναίου, δυναμικότητας 826 MW στον Άγιο Νικόλαο Βοιωτίας, η θεμελίωση της οποίας είχε εγκαινιαστεί από τον ίδιο τον πρωθυπουργό κ. Κυριάκο Μητσοτάκη.
Γενικότερα, η «υπόθεση φυσικό αέριο» εξελίσσεται με ταχείς ρυθμούς στη χώρα μας. Ήδη, από την περασμένη Κυριακή, έχει ξεκινήσει την εμπορική του λειτουργία ο αγωγός φυσικού αερίου Διαδριατικός Αγωγός Φυσικού Αερίου (TAP – Trans Adriatic Pipeline). Ο μήκους περίπου 878 χιλιομέτρων αγωγός θα προσφέρει δυναμικότητα για τη μεταφορά 10 bcm/a (δισ. κυβικών μέτρων τον χρόνο) φυσικού αερίου από το Αζερμπαϊτζάν προς αγορές της Ευρώπης, ενώ παράλληλα με τον ελληνοβουλγαρικό αγωγό IGB, θα μετατρέψουν την περιοχή μας σε κόμβο αερίου, σε συνδυασμό και με τις υπόλοιπες υποδομές που προετοιμάζονται στη Βόρεια Ελλάδα.
Για τον πλωτό τερματικό σταθμό επαναεριοποίησης αερίου (Floating Storage Regasification Unit - FSRU) της Αλεξανδρούπολης αναμένεται η ανάδειξη του αναδόχου και στη συνέχεια η Τελική Επενδυτική Απόφαση έως το τέλος του έτους, ίσως και στις αρχές του 2021. Η νέα μονάδα θα κουμπώσει με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) προκειμένου μέσω του αγωγού IGB το αέριο να προωθείται προς τις αγορές των Βαλκανίων ή και βορειότερα.
Στις υποδομές αερίου της περιοχής θα προστεθεί και η υποθαλάσσια Αποθήκη Φυσικού Αερίου της Νότιας Καβάλας την οποία διεκδικούν το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΔΕΣΦΑ, η Energean Oil & Gas (η εταιρεία που διαχειρίζεται και τα κοιτάσματα του Πρίνου) καθώς και η κινεζική κοινοπραξία CMEC – MAISON GROUP.
Ο διαγωνισμός «τρέχει» από το ΤΑΙΠΕΔ, όπως και εκείνος για τη ΔΕΠΑ Υποδομών, η πώληση της οποίας αναμένεται ότι θα αλλάξει το τοπίο στη αγορά φυσικού αερίου της χώρας. Και αυτό διότι στην «προίκα» της περιλαμβάνονται οι τρεις εταιρείες δικτύων αερίου, η ΕΔΑ ΘΕΣΣ, η ΕΔΑ Αττικής και η ΔΕΔΑ των οποίων τα πλάνα περιλαμβάνουν επιχειρησιακά σχέδια πολλών εκατομμυρίων ευρώ για την περαιτέρω ανάπτυξη των υποδομών φυσικού αερίου σε όλη την Ελλάδα. Τη ΔΕΠΑ Υποδομών διεκδικούν κορυφαίοι «παίκτες» της παγκόσμιας ενεργειακής αγοράς καθώς στην τελική ευθεία της κούρσας έχουν μπει η Italgas, η EPH, τα επενδυτικά funds First State Investments, KKR και Macquarie καθώς και η κινεζική SinoCEEF-Shanghai Dazhong.
https://www.insider.gr/
0 Σχόλια