Ticker

6/recent/ticker-posts

Ψηφιακές υπηρεσίες για εξ αποστάσεως νοητική φροντίδα




Οταν ανακοινώθηκε η δεύτερη καραντίνα, φίδια έζωσαν την 71χρονη Ζ.Κ., η οποία εδώ και δύο χρόνια φροντίζει τον 75χρονο σύζυγό της με άνοια. «Οι συνεδρίες σωματικής και νοητικής ενδυνάμωσης που έκανε ο άνδρας μου κατ’ οίκον με τους επαγγελματίες υγείας του Κοινωφελούς Σωματείου Αρωγής και Φροντίδας Ηλικιωμένων και ΑμεΑ, “Φροντίζω”, τον βοηθούσαν ουσιαστικά για να διατηρείται σε όσο το δυνατόν καλύτερη κατάσταση», λέει η ίδια στην «Κ», «όμως διεκόπησαν για λόγους ασφαλείας και δεν ήξερα πώς θα μπορούσα να το αντιμετωπίσω όλο αυτό μόνη μου, αποκομμένη από όλους, ακόμα και από τα παιδιά και τα εγγόνια μου».


Το μυστικό επιβίωσης του ηλικιωμένου ζευγαριού κρυβόταν στον παλιό υπολογιστή, τον οποίο τα παιδιά τους μετακομίζοντας από το πατρικό άφησαν πίσω. «Εγώ γνώριζα τα πολύ βασικά, πώς να τον ανοίγω, για παράδειγμα», λέει υπομειδιώντας σήμερα η 71χρονη, που έμελλε να εξελιχθεί σε χάκερ… Η Ζ.Κ. ακολουθούσε με επιμέλεια τις οδηγίες του προσωπικού του σωματείου «Φροντίζω», το οποίο μερίμνησε για την άμεση μετάβαση των προγραμμάτων online.
Καταλύτης η πανδημία

«Για εμάς ήταν μονόδρομος, καθώς γνωρίζαμε ότι αν οι θεραπευόμενοί μας παύσουν την καθημερινή εξάσκηση, πνευματική και σωματική, θα επιδεινωθούν ραγδαία, σε συνδυασμό μάλιστα με την κοινωνική απομόνωση», εξηγεί στην «Κ» ο κ. Δημήτρης Θεοδωρόπουλος, διευθυντής του «Φροντίζω», που έχει έδρα την Πάτρα. Την εκτίμηση του κ. Θεοδωρόπουλου επιβεβαιώνει το World Alzheimer Report για το 2021, όπου γίνεται ειδική μνεία για τις επιπτώσεις της πανδημίας στους ασθενείς με άνοια, όσους έχουν διαγνωστεί και όσους δεν έχουν διαγνωστεί.


Online προγράμματα και ειδική πλατφόρμα εξατομικευμένων συνεδριών του σωματείου «Φροντίζω» για άτομα με άνοια.


Το παραπάνω ζεύγος είχε ενταχθεί στο πρόγραμμα «Γέφυρα Φροντίδας για την Τρίτη Ηλικία και την Ανοια», που ξεκίνησε τον Οκτώβριο του 2020 χάρη στη δωρεά του ΤΙΜΑ Κοινωφελούς Ιδρύματος. Ο στόχος του προγράμματος ήταν διττός, αφενός η ενίσχυση της λειτουργικότητας των ασθενών, αφετέρου η υποστήριξη και εκπαίδευση των οικογενειακών φροντιστών, ενώ ο αρχικός σχεδιασμός του ήταν για να εφαρμοστεί κατ’ οίκον.

Παρά τις καλές επιδόσεις των ηλικιωμένων, η ψηφιακή μετάβαση δεν ήταν απρόσκοπτη. «Διαπιστώσαμε μεγάλη έλλειψη ψηφιακών δεξιοτήτων», διηγείται η ψυχολόγος και επιστημονικά υπεύθυνη, κ. Μαρία Φρούντα. «Στην αρχή χρησιμοποιούσαμε τις ψηφιακές εφαρμογές Skype και Viber, αλλά δυσκόλευαν πολύ τους ωφελουμένους, οπότε επενδύσαμε στην ανάπτυξη αυτόνομης, εξατομικευμένης πλατφόρμας τηλεδιασκέψεων χάρη στην πολύτιμη βοήθεια της ΑΜΚΕ InterMediaKT».

Σε χρόνο-ρεκόρ το σωματείο απέκτησε ειδική πλατφόρμα για εξ αποστάσεως συνεδρίες νοητικής, σωματικής ενδυνάμωσης και συμβουλευτικής υποστήριξης, ενώ η InterMediaKT παρείχε τεχνική εκπαίδευση στους επαγγελματίες και εξατομικευμένη τεχνική υποστήριξη σε κάθε σύνδεση. Συνήθως ο φροντιστής αναλάμβανε το τεχνικό κομμάτι της σύνδεσης και ο ασθενής παρακολουθούσε τη συνεδρία. Συν τω χρόνω και οι 40 οικογένειες, που είχαν ενταχθεί στο πρόγραμμα, έδιναν το διαδικτυακό «παρών». Πιο πολύπλοκη ήταν η αλλαγή της καθημερινότητας για τους 224 ωφελουμένους στο Κέντρο Ημέρας του «Φροντίζω», που λειτουργεί από τον Φεβρουάριο του 2020 μέσω του επιχειρησιακού προγράμματος «Δυτική Ελλάδα 2014-2020», καθώς διακατέχονταν από το αίσθημα του ανήκειν σε μια κοινότητα. Οι παρεχόμενες υπηρεσίες, ιατρείο μνήμης, ιατρείο υποστήριξης φροντιστών, υπηρεσία ενημέρωσης για κοινωνικές παροχές και νομικά ζητήματα, ομάδες υποστήριξης για άτομα με νευρογνωστικά ελλείμματα κ.ά., μετατράπηκαν σε διαδικτυακές στο διάστημα της πολύμηνης καραντίνας.
Σε όλη τη Δυτική Ελλάδα

«Ετσι είχαμε τη δυνατότητα να μεταφερθούμε μαζί με τη σύζυγό μου, που πάσχει από μορφή άνοιας που συνοδεύεται και από κινητικά προβλήματα, στο εξοχικό μας εκτός της πόλης της Πάτρας», αναφέρει στην «Κ» ο 65χρονος Ο.Σ. «Η επαφή με τη φύση τής έκανε καλό και επιπλέον δεν έχασε ούτε μέρα τη βοήθεια από τα προγράμματα». Μέσω της ψηφιοποίησης των υπηρεσιών το «Φροντίδα» ξεκίνησε μεμιάς να καλύπτει ασθενείς σε όλη τη Δυτική Ελλάδα, οι οποίοι διαφορετικά δεν θα είχαν καμία δυνατότητα πρόσβασης σε μια τέτοια δομή. «Για τον λόγο αυτόν συνεχίζουμε να παρέχουμε τις υπηρεσίες και διά ζώσης και διαδικτυακά», καταλήγει ο κ. Θεοδωρόπουλος.

www.kathimerini.gr

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια