Η παρουσίαση αποτελεί φόρο τιμής στον συμπατριώτη μας και συνάδελφο Τξχο (Ι) ε.α. Μαρίνο Σκλήρη εν όψει της επετείου της 28ης Οκτωβρίου 1940.
Αποτελεί απλή παράθεση, έπειτα από μακρά αναζήτηση, αποσπασμάτων που αφορούν προσωπικά τον ίδιο , από ολοκληρωμένο έργο ειδικών και παλαίμαχων αεροπόρων, το οποίο αναφέρεται πληρέστατα σε όλους όσους είχαν συμμετοχή σε πολεμικές επιχειρήσεις τη συγκεκριμένη περίοδο και ιδιαίτερα σε όσους θυσίασαν τη ζωή τους για τη πατρίδα μας και τα ιδανικά της ελευθερίας.
Οκτώβριος 2013
Ταξχος ε.α.(Ι) Μαρίνος Σκλήρης
Γεννήθηκε στο Μάζι Λιβαδειάς Βοιωτίας το 1917
Εδώ σε ένα σπάνιο ντοκουμέντο αφηγείται την πλούσια πολεμική του δράση στους αιθέρες στην εκπομπή του ΥΕΘΑ ''Αρετή και Τόλμη''.
Ήταν από τους πρώτους που φοίτησαν στη Σχολή Αεροπορίας ως υποψήφιος υπαξιωματικός χειριστής.
Ανήκει στην 3η σειρά των Υποψήφιων Υπαξιωματικών Χειριστών που παρουσιάστηκαν στο Τατόι το 1937 στο Τμήμα ΙΙ της Σχολής Αεροπορίας υποψήφιων υπαξιωματικών που προορίζονταν αποκλειστικά για την ειδικότητα του χειριστή.
Μετά τις υγειονομικές και γραπτές εξετάσεις, καθώς και τις σωματικές δοκιμασίες σε βασικές αθλητικές ασκήσεις εισήλθε στην Σχολή ως «Δόκιμος Υπαξιωματικός Αεροπόρος»
Γενικά, περιλαμβάνονταν: αεροδυναμική, αεροναυτιλία, μετεωρολογία, κινητήρες, αεροπορική τεχνική, κανονισμοί εσωτερικής υπηρεσίας, μαθηματικά, φυσική, Ελληνικά, ιστορία, γεωγραφία κλπ.
Στις 28-2-1940 του απονεμήθηκε Πτυχίο Χειριστού.
Εντάχθηκε στην 13η σειρά – είσοδος 1937, ανθυποσμηναγοί Ιούλιος 1944 (ως Αξκός πλέον)
Στην πτητική εκπαίδευση, για το πρώτο έτος, προβλεπόταν να διατεθούν σε δύο τύπους εκπαιδευτικών αεροσκαφών της εποχής, μέχρι να πετάξουν solo (μόνοι), και μετά σε βασικές ασκήσεις και ασκήσεις ναυτιλίας. To όριο για την πρώτη πτήση solo ήταν μέχρι 20 ώρες με εκπαιδευτή, όπως είχε οριστεί και για τους υποψήφιους αξιωματικούς. Στο δεύτερο έτος έπρεπε να διατεθούν σε έναν τύπο διθέσιου πολεμικού αεροπλάνου με εκτέλεση προχωρημένων ασκήσεων.
Η Ελληνική Αεροπορία με την τότε ονομασία Ελληνική Βασιλική Αεροπορία έχασε σχεδόν όλο το αεροπορικό δυναμικό της, αλλά δεν υπέστειλε την ελληνική σημαία. Με την αιώνια ηρωική λεβεντιά που διακρίνει την ελληνική ψυχή και τον πόθο για ελευθερία, τα ελάχιστα εναπομείναντα, με τα ελληνικά χρώματα, αεροσκάφη και ο βασικός ανθρώπινος πυρήνας της κατέφυγαν από τις 18 Απριλίου του 1941 στη Μέση Ανατολή για συνέχιση του αγώνα στο πλευρό των συμμάχων. Εννέα αεροσκάφη και οι μαθητές της Σχολής Αεροπορίας με αρκετούς κυρίως Ιπταμένους Αξιωματικούς και Υπαξιωματικούς και μεγάλο αριθμό τεχνικών, στις 23 Απριλίου, κατόρθωσαν με πολλές δυσκολίες να καταφύγουν στη Μέση Ανατολή και συγκεκριμένα σε δύο αεροδρόμια ένα της Αιγύπτου και ένα της Παλαιστίνης.
Η Μονάδα του 335th Sqdr RHAF - Royal Hellenic Air Force 1942
Πολεμικές ώρες πτήσεως Μαρίνου Σκλήρη Μαΐου 1942
Το αεροπλάνο του Μαρίνου Σκλήρη με σπασμένα πτερύγια
Οι τρεις ελληνικές πολεμικές Μοίρες, 13η ΜΕΒ, 335 ΜΔ, και 336ΜΔ εκτέλεσαν περισσότερες από 11.200 πολεμικές αποστολές που αντιστοιχούν σε 22.680 πολεμικές ώρες. Η 13η ΜΕΒ εκτός των άλλων έριξε και 1.300 τόνους βομβών. Έπεσαν στον βωμό του καθήκοντος 70 Ιπτάμενοι και 10 επιπλέον Αξιωματικοί και Υπαξιωματικοί τεχνικοί διαφόρων ειδικοτήτων οι οποίοι απεβίωσαν συνέπεια των κακουχιών του πολέμου στην καυτή έρημο.
Η ημέρα της επιστροφής των τριών Μοιρών στην πατρίδα πραγματοποιήθηκε την 14η Νοεμβρίου 1944 η οποία μέρα αποτέλεσε ορόσημο χαράς και δόξας για όλο το προσωπικό των τριών τιμημένων Μοιρών της Ερήμου.
Αποτελεί επέτειο νίκης και πανηγυρισμού του τέλους των ταλαιπωριών τους και του νήματος των απωλειών που προκαλούνται σε έναν πόλεμο. Θυμίζει την πολυπόθητη λαχτάρα της επιστροφής στην πατρίδα και στο οικογενειακό περιβάλλον μετά από τέσσερα χρόνια αναγκαστικής απουσίας.
Η λαχτάρα αυτή είναι το αιώνιο «Νόστιμον Ήμαρ» της ελληνικής ψυχής στην «Ιθάκη της». Μα πάνω απ’ όλα, η ημερομηνία αυτή παροτρύνει τη σκέψη μας σε ένα μνημόσυνο για αυτούς που η τύχη τους στέρησε τη χαρά της επιστροφής.
Πολεμική Δράση
Έλαβε μέρος σε πολλές πολεμικές επιχειρήσεις, οι κυριότερες των οποίων σημάδεψαν τη καριέρα του έχουν όπως παρακάτω :
1. Κατά τον Ελληνο-ιταλικό πόλεμο, τον Νοέμβριο 1940, πετώντας με απηρχαιωμένο αεροσκάφος ‘’Μπρέκε’’ σε λίαν επικίνδυνο εναέριο χώρο, ελεγχόμενο από τα μοντέρνα ιταλικά αεροσκάφη διώξεως εντόπισε τη θέση της περίφημης φασιστικής μεραρχίας ‘’Τζούλια’’ στη περιοχή της Σαμαρίνας και παράλληλα μετέφερε εντολές της VIIης Μεραρχίας, που είχε και την ευθύνη του μετώπου, στα Ελληνικά τμήματα, με αποτέλεσμα η Ιταλική Μεραρχία να υποστεί βαριές απώλειες και να υποχωρήσει σχεδόν ατάκτως, γεγονός, που μαζί με την ήττα που υπέστη η δύναμη κρούσης των αρμάτων μάχης στο Καλπάκι, σηματοδότησε την έναρξη της ιταλικής υποχώρησης
(Περικλής Οικονόμου Πτέραρχος (Ι) ε.α. Επίτιμος ΑΓΕΑ -Ηχώ των Αιθέρων Μάρτιος 2014)
(Περικλής Οικονόμου Πτέραρχος (Ι) ε.α. Επίτιμος ΑΓΕΑ -Ηχώ των Αιθέρων Μάρτιος 2014)
2. Μετά την ολοκλήρωση της δράσης του στο μέτωπο της Αλβανίας, εκπαιδευθείς από τους πρώτους στα μοντέρνα αερ/φη της εποχής Spitfire και Haricane, απετέλεσε τον πυρήνα κατά την συγκρότηση της πρώτης πολεμικής Μοίρας στην Μέση Ανατολή, από όπου συνέχισε να πολεμά τις δυνάμεις του άξονα για την απελευθέρωση της χώρας μας.
Κατά τη περίοδο αυτή, και συγκεκριμένα σε αποστολή της 11 Νοεμβρίου 1943, συμμετέχοντας σε επιδρομή στην κατεχομένη Κρήτη, ως μέλος σχηματισμού της 336 Μοίρας Διώξεως, πετώντας άνωθεν του στόχου σε λίαν χαμηλό ύψος με Α/Φ Haricane, εβλήθη και με σοβαρή βλάβη στην έλικα του Α/φ του ( έσπασαν και τα 3 πτερύγια της),κατάφερε να σώσει το Αεροσκάφος του και να επιστρέψει με μειωμένη ισχύ, σώος στη βάση του.
3. Ειρηνική Περίοδος
Όταν πλέον οι πόλεμοι τελείωσαν, ανέλαβε καίρια θέση στο νέο ειρηνικό μέτωπο που η Π.Α. άνοιξε για την ανάπτυξη και τον εκσυγχρονισμό της, σαν εκπαιδευτής αέρος και στέλεχος στην συνέχεια της Σχολής Ικάρων, η οποία σε ελάχιστα χρόνια παρήγαγε ιπταμένους που πολλαπλασίασαν την δύναμή της, έργο τεράστιο. Σχεδόν όλες οι σειρές ιπταμένων που επάνδρωσαν τις δώδεκα αρχικές πολεμικές Μοίρες αεριωθουμένων, πέρασαν από τα χέρια του.
4.Διάφορα
Το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας στην εκπομπή του ‘’Με Αρετή και Τόλμη’’, τον τίμησε με ιδιαίτερο αφιέρωμα , εν ζωή, στις 13 Ιανουαρίου 2013 με τίτλο ‘’Μαρίνος Σκλήρης : Ένας από τους τελευταίους βετεράνους πιλότους του Β' Παγκοσμίου Πολέμου μας αφηγείται την πλούσια πολεμική του δράση στους αιθέρες’’.
http://vimeo.com/57364161
Σχολεία στα οποία φοίτησε ο Μαρίνος Σκλήρης
Εκπαιδευτών Αέρος (Ν. Ροδεσία)
Instructors School (ΗΠΑ)
ΚΣΑΣ-ΚΕΑΕ-Α.Β.Χ. Πολέμου
ΣΠΑ-ΚΕΧΝ
Σχολείο Ασφαλείας Πτήσεων (ΗΠΑ)
Πτυχία
Χειριστού-Εκπαιδευτού Πτήσεων Α2
Εκπαιδευτού Αέρος – Εδάφους - Α’ Χειριστού DAK
Επιτελούς Αεροπορίας
Ξένες Γλώσσες
Αγγλικά
Προαγωγές
Σμηνίας Χειριστής: 28-8-1939
Επισμηνίας: 25-3-1941
Αρχισμηνίας: 1-11-1942
Ανθυποσμηναγός: 1-7-1944
Υποσμηναγός: 1-1-1946
Σμηναγός: 7-10-1949
Επισμηναγός: 16-12-1953
Αντισμήναρχος: 19-12-1956
Σμήναρχος: 20-10-1961
Ηθικές Αμοιβές
Χρυσός Σταυρός Φοίνικα μετά ξιφών
Πολεμικός Σταυρός Β’ Τάξεως
Πολεμικός Σταυρός Γ’ Τάξεως
Μετάλλιο Εξαιρέτων Πράξεων
Μετάλλιο Στρατιωτικής Αξίας Β’ Τάξεως
Αναμνηστικό Αλβανίας (1940-41)
Αναμνηστικό Μέσης Ανατολής (1941-1945)
Σταυρός Ιπταμένου (δις)
Μετάλλιο Συνοδειών και Επιθετικών Αναγνωρίσεων
Μετάλλιο Εξαιρέτων Υπηρεσιών
Σταυρός των Ταξιαρχών του Φοίνικα άνευ ξιφών
Ταξιάρχης Γεωργίου του Α’ (άνευ ξιφών)
Πηγές
1. ''Οι Μοίρες της Ερήμου'' ,επετειακό χρονικό έκδοση 2004 από τη ΠΑ.ΣΥ.ΒΕΤ.Α
2. Η Πορεία προς την Ενιαία Πολεμική Αεροπορία, Μουσείο Ιστορίας ΠΑ του 2010
3. Πανελλήνιος Σύνδεσμος Βετεράνων Αεροπορίας, ΠΑ.ΣΥ.ΒΕΤ.Α
4. Μουσείο Ιστορίας της Πολεμικής Αεροπορίας
5. Εκπομπή ''Με Αρετή και Τόλμη'' του ΥΕΘΑ
6. Προσωπική τηλεφωνική επικοινωνία με τον Κο Τξχο (Ι) ε.α. Μαρίνο Σκλήρη και τη κόρη του Τζένη Σκλήρη .
Νέα Ενημέρωση
Δυστυχώς ο ήρωας Ταξχος (Ι) ε.α. Μαρίνος Σκλήρης απεβίωσε τον Φεβρουάριο του 2014 χωρίς να γίνει η πολυπόθητη συνάντησή που είχαμε συννενοηθεί. Ο ενταφιασμός έγινε στη γενέτειρα του το Μάζι τη Τετάρτη 26 Φεβ 2014.
0 Σχόλια